VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 40-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Tämä sivusto on sekoitus mielipidekirjoituksia ja tietoiskuja yrittäjyydestä. Tätä kautta voit myös ostaa helvetin halpoja ja hyviä markkinoinnin videokursseja, sekä mun asiantuntijapalveluja.

Myyjäspurdo sanoo:

Kannattaako joulusesongin markkinoinnista maksaa?

Joulun alla nekin peikot, jotka muuten eivät somessa markkinoi, alkavat kaataa rahaa Metan ja Googlen laariin. Koska somea ja Googlea käyttävä massa ei kuitenkaan lisäänny, menevät kasvavat markkinointibudjetit mainostajien väliseksi kilpailuksi, ja tavoitetun ihmisen hinta nousee ihan hirvittäväksi. Kannattaako tässä taloustilanteessa suomalaisen PK-yrityksen edes antaa rahojaan nettijäteille?

Joo, kyllä kannattaa. Mutta joulun aika ei ole oikea hetki lähteä tekemään rohkeita kokeiluja, tai kasvattaa pitkän ajan tunnettavuutta. Joulun alla kannattaa keskittyä välittömän tuoton saamiseen. Ja hauska vinkki kaikille: suurin osa markkinoinnista menee ajastettuna kiinni jouluaattona, ja iso osa markkinointitiimeistä viettää sen jälkeen viikon joululomaa. Jouluaaton ja uudenvuoden välinen viikko on yleensä tosi halpa hetki mainostaa, ja ainakin Varustelekalla on asiakkaita, jotka saavat joululahjaksi rahaa.

Älä missään nimessä sulje retargetingia

Retargeting-mainonta, eli mainonta jossa kohdennetaan ihmisille, jotka ovat jo kuulleet sun firmastasi, on kaikkein tehokkainta, ja sitä pitäisi aina tehdä. Sama sääntö pätee myös joulun alla: jos teet yhtään mitään maksettua markkinointia, tee ainakin retargetingia.

Naiset. Miksi ne on niin kalliita. Siis tavoittaa markkinoinnissa.

Myös retargetingin hinta nousee jouluna, ja sitä enemmän, mitä kulutushysteerisempiä asiakkaasi ovat. Eli jos suurin osa asiakkaistasi on kaupungissa asuvia ruuhkavuosia viettäviä naisia, kallista tulee olemaan. Jos taas kauppaat lähinnä maaseudun peräkammarin pojille, mainonta on naurettavan halpaa ympäri vuoden. Retargetingista voi joulun alla kuitenkin tinkiä niin, että vaihdat retargeting-kampanjoista tavoitteen awarenessista trafficiin. Eli ei näytetäkään mainoksia ihan koko retargeting-porukalle, vaan annetaan algoritmin valita niistä ne, jotka todennäköisesti klikkaavat mainosta. Jos firmasi on niin pieni, että retargeting-porukkaa riittää juuri ja juuri sen verran, että ylipäätään niille saa mainostaa, muutosta ei välttämättä tarvitse tehdä.

Jos Adwords toimii ympäri vuoden, toimii se joulunakin

Adwordissa hinta nousee sitä isommaksi, mitä suositumpia tuotteesi ovat joululahjaksi. Hyvin toimiva Adwords kuitenkin tuo niin hyvin rahaa, että jouluna sitten vain hyväksytään, että normaalia isompi osa rahasta menee Googlelle. Väittäisin kuitenkin suoraan, että vain hullu maksaa “joululahja miehelle” ja  muista vastaavista sesonkijutuista.

Ja jos teet Googlessa retargetingia, niin jatka sielläkin sen tekemistä.

Keskity vielä aiempaa enempää kohderyhmääsi

Mun luentojen ja kurssitusten yksi olennaisimmista pointeista on se, että somessa ei tarvitse tavoittaa jokaista. Kaupallisesti merkittäviä Hesarin etusivuja on jouluna myytävänä vain 24 firmalle, mutta somessa ihan kaikki pääsevät jakamaan kakkua, koska mainonta voi näkyä vain niille, jotka ovat siitä oikeasti kiinnostuneita. Tämä korostuu aivan erityisesti silloin, kun mainonta on kallista, jolloin haluat tavoittaa vain ne, jotka oikeasti voisivat ostaa sulta jotain.

Eli vähintään tässä vaiheessa on hyvä unohtaa ne kaikkia naurattavat meemit, arvonnat ja muu hömpänpömppä, jotka tuovat paljon näkyvyyttä tosi laajalta yleisöpohjalta. Retargeting on nyt sun paras ystävä, ja sä todellakin haluat, että siihen porukkaan kuuluu vain ja ainoastaan ne, jotka oikeasti voisivat ostaa sulta jotain. On sulaa hulluutta maksaa yleisnäkyvyydestä näinä aikoina.

Joskus tosi toimivaa sometusta on ihan vaan esitellä uusi, todella haluttava tuote. Olet varmasti itsekin usein miettinyt, että olispa jossain lumikuvioituja rynnäkkökiväärin lipastaskuja?

Toimiva orgaaninen sometus on kuningashommaa

Vaikka internetin mainospuoli on joulun alla tupaten täynnä, yksi ei muutu: suurin osa firmoista ovat itse somettamisessa todella paskoja. Mulla on tästä ihan kokonainen yli kolmen tunnin kurssi myytävänä siitä, että miten homma voidaan tehdä paremmin, mutta lyhykäisydessään: sen orgaanisen sometuksen (erotuksena maksetusta mainonnasta) tarkoitus ei ole olla ilmainen mainoskanava, vaan erottamaton osa sitä muuta somekokemusta. Eli kun teet jonkun somepäivityksen, tee se sillä mielellä, että tänäänkin vessaan mennessään joku avaa Instagramin ihan vain päästäkseen näkemään tämän päivityksen. Jos tuntuu siltä, että kukaan ei niin tekisi, älä postaa.

Eli hyvällä, omaa kohderyhmää puhuttelevalla sometuksella saa ihan yhtä paljon huomiota, kuin aina ennenkin. Ja jos mainonta on kallista, nyt voisi olla hyvä hetki ottaa resursseja pois mainonnasta ja käyttää niitä parempaan sometukseen. Just sellaiseen, mistä mä tuolla kurssilla puhun. Ja ei, se ei tarkoita sitä, että sä pääsisit nyt ohituskaistalla tekemään mainoksia, koska ne vaan ei edelleenkään ole se syy, miksi ihmiset somea käyttävät.

Paras tekniikka toimivaan joulumyyntiin metan kanavissa on tehdä just sopivasti sun tuotteita tai palveluita esitteleviä, mutta silti mielenkiintoisia somepostauksia, jotka kiinnostavat vain ja ainoastaan sellaisia ihmisiä, jotka voisivat ostaa sulta jotain. Ja sitten maksaa siitä, että näihin reagoineet (klikanneet isommaksi/luelisää, katsoneet videota pari sekuntia, kommentoineet, tykänneet, käyneet sun profiilissa) saavat hyvin tehtyjä, läpikaupallisia mainoksia.

Käsittääkseni – ja tätä en ole päässyt varmentamaan – postauksen nosto rahalla ei kilpaile mitenkään mainosten kanssa, eikä postausten nosto näytä olevan erityisen yleistä joulunkaan alla. Eli vähän vähemmän läpikaupallista viestiä saa edelleen vietyä huokealla hinnalla laittamalla vähän lisärahaa postauksen levitykseen.

Mainonnan suurin kulu yleensä saattaa olla siihen käytetty aika

Asiaa kuvaa hyvin PK-firmojen ulkoistettu mainonta. Mainonnan ulkoistamisessa työstä maksetaan yleensä noin 1500 euroa kuussa, minkä päälle tulee yleensä 1000 euron mainosbudjetti.

Useimmat mainostajat tekevät mielenkiinnottomia, huonoja mainoksia mahdollisimman nopeasti. Kun mainonta on kallista, kannattaa käyttää enemmän aikaa (joka on rahaa) ja tehdä parempia mainoksia, koska nyt kellään ei pitäisi olla varaa tehdä paskoja mainoksia. (Tosin kun käyn Instagramissa, niin näyttää olevan.) Eli älä vaan nyt heti avaa ads manageria, vaan ala ensin suunnittelemaan. Tunnista ne tuotteet, joilla tällä hetkellä parhaiten saa ihmisen käymään verkkokaupassa, mieti, pitäisikö mainoksille järjestää erillinen kuvaussessio, ja hio mainonnassa käytettävät tekstit ihan helvetin minttiin kuntoon. Kovassa kilpailutilanteessakin hyvin tehdyt mainokset toimivat hyvin, ja kuten Facebook- ja Instagram-mainonnan kurssissani selitän, vielä maksavat vähemmän kuin kilpailijoiden.

Osta multa apua

Toivon ihan aidosti, että tämä teksti jo itsessään auttaa suomalaisia firmoja käyttämään mainosrahansa paremmin. Yksi syy kirjoittaa tämä on kuitenkin se, että tämäkin on mainos: annoin näin esimerkin siitä, miten hemmetin viisas olen näistä markkinointiasioista. Viisautta on tarjolla enemmänkin, ja käytät rahasi sesongin aikana paremmin, jos nyt päälle vielä ostat multa Sosiaalinen media yrityksille – videokurssin, jossa selitetään, miten tää firmojen sometus oikein toimii, ja siihen päälle Facebook- ja Instagram-mainonta 1 -kurssin, jossa taas käydään läpi se varsinaisten mainosten teko oikein kädestä pitäen. Kurssit maksaa 59,99 + alv per kurssi, ja voit ostaa niitä turvallisin mielin, koska maksan rahat takaisin, jos et tykännytkään.

Ja massikeisarithan voivat ostaa mut oikein paikan päälle kertomaan, miten asiat toimii.

Kiitos kuin luit ja oikein paljon sitä kaupallista joulua.