VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 40-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Tämä sivusto on sekoitus mielipidekirjoituksia ja tietoiskuja yrittäjyydestä. Tätä kautta voit myös ostaa helvetin halpoja ja hyviä markkinoinnin videokursseja, sekä mun asiantuntijapalveluja.

Yrittäjä, älä linkkaa verkkokauppaasi FB-päivitykseen

Tämä on ilmainen maistiainen mun somekurssista. Kurssin voi ostaa etäversiona 59,99 eurolla (+ alv) tästä, ja välillä pidän siitä myös liveversioita. Välillä kehitysyhtiöt ja muut vastaavat tilaavat mut paikan päälle pitämään koulutuksen isommalle määrälle yrityksiä. Jos nyt ei et kuitenkaan jostain käsittämättömästä syystä osta kurssia, niin tämä teksti tiivistää sen tärkeimmän pointin: someen sisällöksi mielenkiintoista sisältöä, mainokset mainoksina!

Yritysten päivityksen saavat vähän levikkiä, koska ovat niin huonoja.

Yrittäjien suurin kitinän aihe Facebookissa on se, että firman sivun päivitykset eivät näy kuin pienelle osalle seuraajista. Esimerkiksi Varustelekalla on yli 100 000 seuraajaa, mutta jos teemme päivityksen, sen näkee ilmaiseksi yleensä vain 5 000 – 35 000 ihmistä. Ja tämä on ihan hyvä saavutus, ei ole mitenkään harvinaista, että firman päivityksen näkee alle 10% seuraajista.

Facebookkia on ihan turha syyllistää tästä näkyvyyden rajoittamisesta, eikä kyse ole siitä, että FB yrittää kiskoa yrityksiltä rahaa kaikin keinoin. Ongelman syy on itse yrityksissä, sillä suurin osa firmojen päivitystä on joko läpikaupallista mainostamista tai muuten mielenkiinnotonta paskaa, jota kukaan ei halua nähdä Facebookissaan.

Sodan ja rauhan keskus Muisti tekee mielenkiintoista sisältöä Instagramiin, avaten usein jonkun päivän taustoja historian kannalta ja yleensä historiallisilla kuvilla.

Facebook pyrkii automaattisesti löytämään mielenkiintoista sisältöä

Facebookin tavoite on saada kaikki maailman ihmiset olemaan kokoajan Facebookissa, paitsi jos he eivät ole, se johtuu siitä, että joku maksoi Facebookille, jotta käyttäjä poistuu johonkin kaupalliseen palveluun. Jotta Facebookin tavoite onnistuu, pitäisi Facebookin olla mielenkiintoinen paikka. Facebook ei itse tuota sisältöä, mutta se voi vaikuttaa mielenkiintoisuuteen säätämällä sitä, kenen tuottama sisältö näkyy kenellekin. Koska ihmistyö maksaa, se on kehittänyt koko joukon algoritmeja, jotka automaattisesti arvioivat, onko jokin asia mielenkiintoista vai ei.

Koska yritysten Facebook-sivut kategorisesti tuottavat huonoa sisältöä, Facebook on moneen kertaan selkeästi leikannut kaikkien yritysten näkyvyyttä. Tämän lisäksi Facebook pitää kirjaa jokaisen yrityksen kiinnostavuudesta, eikä jaa jäljellä oleviakaan vähiä näkyvyyksiä tasan, vaan sen mukaan, kuka tekee hyvää ja kuka huonoa materiaalia.

Trähus avaa työtä ja työkohteita tosi mielenkiintoisella Instagram-tilillä.

Facebook on erikseen ilmoittanut, millä tavalla voi pilata oman näkyvyytensä

Facebookin ohjeistus on nykyään kirjoitettu uudestaan, joten alkuperäistä ohjetta ei enää ole näkyissä, mutta se löytyy Jon Loomerin aikoinaan julkaisemasta artikkelista. Ohjeistuksessa annettiin kolme esimerkkiä huonosta sisällöstä, ja varoitettiin, että tällaista sisältöä tuottava sivu menettää näkyvyyttään pysyvästi. Eli pelkästään kyseiset päivitykset eivät saa huonoa levikkiä, vaan koko sivu saa tuhmuuspisteitä.

Facebookin listaamat kolme tuhmaa tekoa ovat:

  1. Päivitykset, joiden tarkoitus on ajaa lukijat ostamaan tuote tai asentamaan appi
  2. Arvonnat ja kilpailut, joissa ei ole kunnollista kontekstia
  3. Mainosten julkaisu seinällä

Tähän ohjeeseen kannattaa suhtautua edelleen vakavasti, sillä vaikka se on jo vuosia vanha, logiikka sen taustalla ei ole muuttunut mihinkään, ja homman pystyy myös edelleen todentamaan erilaisilla päivityksillä. Ei myöskään kannata miettiä, että millä vippaskonsteilla kiellot kiertäisi, vaan suostua suoraan siihen, että mainokset mainoksina, huomiohuoraus pois ja jos sisältöä ylipäätään kannattaa tehdä, se kannattaa tehdä itsessään mielenkiintoiseksi.

Puuilo on malliesimerkki firmasta, jossa olisi resurssit ja aiheita tehdä hyvääkin sisältöä, mutta firman some on täynnä kaupallista tuputusta, jota kukaan ei halua vapaaehtoisesti katsella.

Tuhmuus numero 1: Päivitykset, joiden tarkoitus on ajaa lukijat ostamaan tuote tai asentamaan appi

Suomalaisten yritysten ehkä yleisin moka Facebookissa liittyy sääntöön numero yksi, eli päivityksiin yritetään aina väkisin ujuttaa kaupallinen sanoma. Kukaan Facebookin työntekijä ei lue päivityksiä läpi ja määrittele niiden kaupallisuutta, vaan taustalla on aina tekoäly, jossa “äly” kannattaa pitää vahvasti lainausmerkeissä. Yksi selkeä tapa kertoa Facebookille, että tämä päivitys on nyt sitä ohjeiden vastaista mallia, on laittaa linkki verkkokauppaan. Jokainen päivitys, jossa on linkki verkkokauppaan, saa vähemmän levikkiä, ja jos jokaisessa päivityksessä on linkki verkkokauppaan, sivun levikistä tulee ylipäätään todella huono.

Linkin lisäksi kannattaa välttää myös muita suoria keinoja kertoa kaupallisuudesta, eli ei kannata kertoa hintoja, ei kannata laittaa millään muotoa kehoituksia ostamaan, ja tarjouksistakin kertominen kannattaa jättää tekemättä. Tuotteista voi tehdä päivityksiä, mutta ne kannattaa pitää fiilispohjaisissa kuvissa tai tuotteen ominaisuuksien esittelyssä, ja luottaa siihen, että asiakas kyllä löytää itse tuotteen verkkokaupasta. Mikäli käytössäsi on Meta Catalog (ja sullahan pitäisi olla), voit tägätä tuotteita päivityksiisi, millä tavalla asiakkaat kyllä saavat tietoonsa hinnan ja linkin verkkokauppaan.

Mutta firmanhan pitäisi päästä kertomaan tuotteistaan ja palveluistaan, miten tämä sitten onnistuu? Mainokset kuuluvat maksettujen mainosten paikalle, ja ne tehdään Facebookin mainostyökalulla, ei tavallisina päivityksinä.

XXL on toinen hieno esimerkki firmasta, jossa kyllä osattaisiin keksiä hyvää somesisältöä, mutta niin ei tehdä. Arvonnalla on tullut (yllättävän huonosti!) tykkäyksiä, mutta firman normaalit päivitykset eivät saa juuri mitään reaktioita.

Tuhmuus numero 2: Älä järkkää arvontoja ja kilpailuja ilman kontekstia

Facebook ei ole tarkemmin avannut, mikä on sopiva konteksti, ja jotta homma olisi tarpeeksi epäselvää, toisessa ohjeistuksessa Facebook kehottaa järjestämään arvontoja, jos ei muuta sisältöä keksi. Helpointa on olla järkkäämättä arvontoja, sillä arvonnat ovat ihan perseestä muutenkin. Tässä on toki sellainen ero, että itse olen mies, joka pääsääntöisesti myy miehille, ja miehet triggeröityvät arvonnoista herkästi – osa naisista taas sietää niitä, sillä naiset ovat muutenkin hyväksyvämpiä näkyvän kaupalliselle viestinnälle.

Arvontojen ongelma on, etteivät ne kiinnosta juuri muita kuin niitä, jotka osallistuivat itse arvontaan, joten muille ne ovat ärsyttävää sisältöä. Tämä on varmaan taustalla myös Facebookin ohjeessa, ja erityisen vittuimaisia ovat arvonnat, joissa laitetaan kympin seteleitä jakoon, mikäli firman Facebook-sivu saa johonkin päivämäärään mennessä niin ja niin monta tykkäystä.

Jos haluaa järkätä arvontoja, suosittelen että

  • Arvonta liittyy jotenkin firmaan ja arvottavat palkinnot ovat firman tuotteita tai lahjakortteja
  • Arvontaa ei edes kannata järkätä Facebookissa, vaan omassa nettikaupassa, ja ohjata sen yhteydessä mahdollisimman moni ostamaan jotain.

Tuhmuus numero 3: älä julkaise mainoksia seinällä

Tämä tarkoittaa siis sitä, että mainostyökalulla luodut mainokset kannattaa jättää siihen kohdistukseen mihin ne luotiin, eikä niitä kannata julkaista erikseen firman Facebook-seinällä.

Tämä ei ole päivitys, vaan mainos. Mainoksia kannattaa tehdä, sillä siellä ei ole sääntöjä. Tai siis on, mutta kaupallisuus nyt ainakin on sallittua.

Jos ei ehdi, jaksa tai osaa tehdä sisältöä Facebookkiin, sitä ei ole pakko tehdä

Jos tähän mennessä ei ole tullut selväksi, niin julkaisut Facebookissa kannattaa pitää “epäkaupallisina.” Tämä ei sinänsä ole ongelma, koska jokaisella firmalla on kuulumisia ja kerrottavaa! Mun kurssilla on pitkälti käsitelty sitä, mitä matskua ja miten sinne someen kananttaa tehdä. Facebook on kuitenkin loistava markkinointityökalu myös silloin, kun tekee vain mainostyökalulla mainoksia, eikä panosta julkaisujen tekemiseen. Riittää, että toivottaa hyvät joulut ja juhannukset, niin kaksi kertaa vuodessa tekee selväksi ihmisille, että meidän firma se on edelleen olemassa. Eikä siinä, myös mainosten tekemisestä on oma, hyvä kurssinsa!

Tule kurssille siitä!

Nyt kun luit tähän asti, olet varmasti vakuuttunut siitä, että tiedän kaiken sosiaalisesta mediasta, ainakin yritysten kannalta. Osta siis koko kurssi tästä hintaan 59,99 euroa + alv! Jos ei muka ollut rahan arvoista, saat rahat takaisin.