VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 40-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Tämä sivusto on sekoitus mielipidekirjoituksia ja tietoiskuja yrittäjyydestä. Tätä kautta voit myös ostaa helvetin halpoja ja hyviä markkinoinnin videokursseja, sekä mun asiantuntijapalveluja.

Osa 7: Aloitin viimein yleisöluennot Helsingissä

Konseptina kahden tunnin halpoja koulutuksia

Idea lähti sisäisestä kouluttamisesta ja muiden firmojen sparraamisesta: kun olin pari koulutusta vetänyt Facebook-markkinoinnista pienelle piirille, tuli semmoinen tunne, että tätä voisi tehdä laajemminkin. Kokeilin myydä luentoja Varustelekan nettikaupassa, ja möin meidän silloisen “esitystilan” (Varaston yläkertaan jäänyt tyhjä tila) loppuun kerran jos toisenkin. Varustelekassa luennot tapahtuivat illalla, hinnat olivat 35 euroa sisältäen arvonlisäveron ja yritysten koon mukaan tuli lisämaksua. Pidin luentoja lapsen syntymään asti, jolloin pidin tauon, joka venyi parivuotiseksi.

Luennot jakautuvat viiteen verkkokaupan ja digimarkkinoinnin osa-alueeseen. Nämä ovat asioita, jotka oppii parhaiten tekemällä, ja mun mielipiteeni onkin, että riittää, kun tulee kahdeksi tunniksi kuuntelemaan, miten asiat tehdään kunnolla, niin ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Sen jälkeen kannattaa siirtyä suoraan tekemään, ja ehkä tulla myöhemmin uudelleen luennolle kertaamaan ja esittämään kysymyksiä.

Seuraavat luennot järkätään muuten Helsingissä 25. ja 26. tätä kuuta, kannattaa tulla kuulemaan, ilmoittautumaan pääset noista linkeistä:

  • Sosiaalinen media yrityksille – perusohjeet sometukselle firmana, asia mikä on harmillisen hukassa suurimmalla osalla yrityksiä. Nyrkkiperiaatteena on, että huomiohuoraamisen ja mainostamisen sijaan pitäisi tehdä mielenkiintoista sisältöä ja rakentaa brändiä.
  • Facebook-mainonnan perusteet – mainoksillakin on sija Facebookissa, ja sitä varten on Facebook Ads. Luennolla opetan, miten FB:n mainospuoli toimii, ja miten niitä tehdään itse.
  • Facebook-mainonnan jatkokurssi – koska ensimmäisen kahden tunnin luennolla ehtii käydä vain perusteet, sanottavaa jäisi enemmänkin. Jatkokurssi lähtee oletuksesta, että osallistuja on jo tehnyt Facebook-mainoksia.
  • Hyvä verkkokauppa – oli firma iso tai pieni, kahdessa tunnissa ehtii käymään läpi yllättävän paljon asiaa siitä, miten tehdään verkkokaupasta hyvä.
  • Kansainvälinen verkkokauppa – Varusteleka on tehnyt aggressiivista kansainvälistymistä vuodesta 2015, ja ulkomaan myynti onkin kasvanut aikamoiseksi sinä aikana. Asiasta riittää sanottavaa kasvunnälkäisille firmoille.

Tavoite mun luennoille tänä vuonna on 10 000 euroa liikevaihtoa suoraan luennoista ja 10 000 euroa liikevaihtoa siitä, kun mun järkkäämien luentojen innostamina mua pyydetään muualle luennoimaan.

Piti järkätä Helsingissä ja Porvoossa jo viime kesänä, mutta tulipahan harjoiteltua kauempana

Yleisöluentojen uudelleenkäynnistäminen oli mun suunnitelmana jo vuosi sitten, kun perustin Valtteri Lindholm Oy:n, mutta uuden firman perustamisen ja sivujen luomisen lisäksi sain sen verran paljon keikkaa, että en mitenkään kerinnyt järkkäämään omia tapahtumia viime vuonna. Kävin kuitenkin kutsuttuna vetämässä sen verran monta koulutusta, että vuoden aikana ehdin uudelleenkirjoittaa ja koeponnistaa melkein jokaisen luennon. Viimeksi viime viikolla kävin Haapajärvellä, jossa vedin putkeen lyhennetyn version somesta yrityksille ja Facebookin peruskurssista.

Yks tekijä luentojen järjestämisessä oli tilojen löytäminen – viimeksi järjestin Varustelekalla, mutta viime vuoden muuton jälkeen meillä ei ollut enää sellaisia tiloja, joita olisin voinut käyttää luennointiin päiväsaikaan. Mulla kesti yllättävän pitkään hyväksyä, että mä voin ihan hyvin vuokrata jostain jonkun kokoustilan. Onneksi sellainen sitten löytyikin Osaamistehtaalta, ja hinta oli halvempi, kuin osasin odottaa.

Riisuin tapahtumasta kaiken ylimääräisen pois, eli koulutuksissa ei ollut tervetulosanoja tai sponsoreita, eikä settiin sisältynyt ilmaista lounasta tai edes kahvitteluja. Osaamistehdas oli kuitenkin niin kiltti, että tarjosi silti kaikille kahvit! Tapahtuman yksinkertaistamisen pääsyynä on duunin vähentäminen – ilmaisenkin ruoan tarjoilu vaatii säätöä erilaisine erityisruokavalioineen (tosin jos tarjoaa gluteenitonta vegaanikamaa kaikille, niin eipä tule kitinää) ja toisaalta en usko, että kahvileipä tuo hirveästi lisää osallistujia. width=

Myyn luennot Woocommercella illman mitään lipunmyyntipluginia. Olen kuitenkin siivonnut Elementorilla tuotekortista kaiken ylimääräisen pois.

Möin luennot sitten ihan perus Woocommercessa ilman lisäosia

Mä halusin myös myydä luennot laadukkaan verkkokaupan kautta. Mullahan oli sinänsä mahis käyttää Holvin verkkokauppaa, joka ei olisi hirveästi työtä vaatinut. Se ei kuitenkaan näyttänyt yhtään ammattimaiselta, minkä lisäksi halusin ylipäätään parempaa konversiota. Vaatimukseni olivat seuraavanlaiset:

  • Verkkokauppa on osa tätä sivustoa, jota nytkin selaat
  • Verkkokauppaa on helppo ja nopea päivittää
  • Kaikki ylimääräiset konversion esteet on poistettu
  • Lippujen määrän pitää olla rajoitettu, sillä paikalle mahtuu vain 40
  • Luennoille pitää saada myydä monta erihintaista lippua, mutta ei niin, että paikkamääriä pitää jakaa eri hinnoille, tai niin, että alennus annetaan alennuskoodilla.
  • Verkkokauppa ajaa asiakkaat ostamaan useamman luennon kerrallaan
  • Jokaisen luennon linkki säilyy samana, vaikka järkkäisin sen uudemmankin kerran
  • Verkkokauppa helpottaa, tai ainakaan ei hankaloita asiakkaiden vastaanottoa itse luennolle

Koska tämä sivusto on tehty WordPressillä, ja siinä oli jo Woocommerce myymässä mun esiintymisiä ja konsultointeja, oli Woocommercella jatkaminen luonnollinen valinta. Woocommerceen on saatavilla vaikka mitä lisäosia, ja erilaisia lipunmyyntityökalujakin oli vaikka kuinka paljon. Ongelma näissä kaikissa oli, että jos lipunmyyntisofta oli muuten hyvä ja esimerkiksi salli erihintaiset liput ilman, että niitä varten piti varata omia paikkojaan, ei softa sallinut toistuvia tapahtumia. Eli joka kerta kun pidän saman luennon uudestaan, tuote pitää rakentaa uusiksi, ja mikä pahinta – linkki vaihtuu joka kerta.

Myyn luennoille myös halvennettua lippua opiskelijoille ja työttömille. Jos mulle olisi kelvannut, että alennus annetaan alennuskoodilla, olisi homma ollut paljon helpompaa. Alennuskoodit kuitenkin tappavat konversiota ja tekevät ylipäätään hommasta epäselvää, joten en suostunut tähän. Samoin jos olisin suostunut linkin vaihtumiseen aina päivämäärän mukaan, olisi kaikki ollut helppoa, mutta mä toivoin, että linkit luentoihin leviävät siellä sun täällä, ja jos joku klikkaa vuodenkin vanhaa linkkiä, hän ohjautuu uusimpaan luentoon. Pysyvä linkki myös helpottaa mainoskampanjoiden luomista sekä sitä, että mä voin viljellä linkkejä näihin blogiartikkeleihin.

Kyselin apua Facebookin Verkkokauppiaat-ryhmässä, ja siellä neuvottiin mulle se kaikkein yksinkertaisin kikka: unohda lipunmyyntisofta, tee lipun hinta ja paikka & päivä tuotteen variaatioksi, ja laita varastosaldoa itse päätuotteelle. Kun vähän mietin, tajusin, että hommahan oikeasti toimii näin yksinkertaisesti. Kun Osaamistehtaan Tea vielä hoputti, että alahan nyt järkkäämään, niin asia oli sillä selvä, ja verkkokauppa aika nopeasti rakennettu.

Jotain jäin kaipaamaan

Vaikka järkkääminen Woocommercella ilman lipunmyyntilisäosaa onnstui helposti, eikä edellyttänyt uuden lisäosan ostamista, olisi lisäosasta ollut ihan selkeää hyötyä.

Ensinnäkin ihmisten vastaanottaminen paikanpäällä olisi ollut helpompaa, jos softa olisi lähettänyt jonkun selkeästi puhelimen näytöltä luettavan pääsylipun, jossa olisi oikein värikoodattuna näkynyt, onko lippu maksettu etukäteen. En myöskään ainakaan vielä osaa ottaa Woocommercen tilauksia listana tiedostoon, joten mulla ei ollut mitään näppärää tapaa tarkastaa, olivatko ihmiset maksaneet, vai ei. Loppujen lopuksi mä vain kysyin paikalle saapuneilta, olivatko maksaneet etukäteen, ja jos olivat, kehotin peremmälle. Suomi on sen verran rehellinen maa, ja mun luennot sen verran henkilökohtaista toimintaa, että mahdollisten pummien esiin ruotiminen olisi ollut ajanhaaskausta kaikilta.

Toisekseen olisi ollut kiva, jos mulla olisi ollut mahdollista lähettää sähköpostia tiettyyn luentoon osallistuneille. Mun on ollut tarkoitus mailata mun esitysmateriaali sekä palautelomake kävijöille, mutta en ole vieläkään saanut aikaiseksi kaivaa porukan sähköpostiosoitteita myyntirekisteristä.

Toisekseen olisi ollut kiva, jos mulla olisi ollut mahdollista lähettää sähköpostia tiettyyn luentoon osallistuneille. Mun on ollut tarkoitus mailata mun esitysmateriaali sekä palautelomake kävijöille, mutta en ole vieläkään saanut aikaiseksi kaivaa porukan sähköpostiosoitteita myyntirekisteristä.

View this post on Instagram

A post shared by Valtteri Lindholm (@jaakonpoi) on

iZettle yllätti positiivisesti, ei käteistä, kiitos

Rahastusta varten otin verkkokauppaan Checkoutin ja paikan päälle maksamista varten iZettlen. Checkout oli aika selvä vaihtoehto, sillä se oli ainoa, jonka kuukausimaksu oli kohtuullinen, minkä lisäksi checkoutin saa tauolle, jolloin kuukausimaksukaan ei juokse. Checkoutin kanssa valitettavasti korttimaksujen saaminen viivästyi niin, että kortit kävivät vasta samalla viikolla. Koska mun luentojen maksajina ovat lähinnä yritykset, ja yrityksillä ei usein ole mahdollisuutta maksaa verkkopankilla, oli tämä vähän harmillinen juttu. Onneksi kortti kuitenkin käy paikanpäällä.

Vuonna 2019 ei ole enää mitään syytä olla ottamatta korttimaksuja, ja ratkaisuksi jää enää miettiä, minkä palveluntarjoajan otin. Mä päädyin ottamaan kännykkään liitettävän korttipäätteen, ja näistä palveluntarjoajista valitsin iZettlen. Sumup olisi tullut jonkin verran halvemmaksi, mutta se olisi hidastanut toimintaa paikanpäällä. Siinä missä Sumupilla joutuu näpyttelemään summan joka kerta erikseen, Izettlellä riittää, kun klikkaa tuotenappulaa. Lisäksi iZettlen rekisterissä on tuntuva määrä ihmisten sähköpostiosoitteita, joten kuitin lähettäminen onnistui hyvin nopeasti melkein puolella tapauksista. Printteriä en nimittäin ottanut mukaan, vaan asiakkaille sai kelvata sähköinen kuitti.

Hämmästyttävää iZettlessä oli, miten ongelmavapaata homma oli. Mun firmani hyväksyttiin käytännössä välittömästi korttimaksujen vastaanottajaksi, ja laite tuli kotiintoimituksella salamannopeasti. Vehje istui laatikossaan melkein kuukauden, kunnes edellisenä iltana ennen ensimmäistä luentoa tajusin, että mun tarttee varmaan kokeilla sen toimivuutta. Laite toimi suoraan laatikosta, eikä paikanpäällä tullut jonoutumista ainakaan siksi, että iZettlellä olisi kestänyt kauan käsitellä maksuja.

Harkitsin myös käteisen ja laskun hyväksymistä maksutavoiksi, mutta otin ne loppujen lopuksi pois, koska kumpaankin sisältyy harmillinen määrä lisäduunia. Käteisen tallettaminen firman tilille on oma duuninsa, vaikka kuittien raapiminen olisikin käynyt aika helposti IZettlen kautta. Lasku taas jäi pois siksi, että arvelin laskujen tekemisen ja perimisen duunimäärän ylittävän sillä saadun liikevaihdon hyödyn. Laskutuspalveluita en edes alkanut selvittämään.

Näitä ei myytykään heti loppuun, mitä ihmettä?

Kun pari vuotta sitten järkkäsin iltaluentoja Lekalla, ekat pari satsia myytiin heti loppuun. Palaute muualla Suomessa pidetyistä luennoista oli kanssa hyvä, ja paikalle saatiin aina porukkaa – esimerkiksi Seinäjoella osallistujia oli 130. Yllätys oli kova, kun mun uusia päiväluentoja ei sitten myytykään heti kaikkia loppuun – tässähän joutuu ihan markkinoimaan!

Homma alkoi ihan perus huutelulla Somessa: kerroin luentojen pitämisestä mun Facebook-sivullani sekä Verkkokauppiaat -Facebook-ryhmässä, minkä lisäksi Osaamistehdas kertoi luennosta FB-sivuillaan ja ilmoitteli Markkinointikollektiivi-ryhmässä. Näillä saatiin ihan hyvä alkusysäys, mutta loppuunmyyntiä ei tosiaan tullut. Samasta asiasta huutelu on epäkohteliasta, joten piti tehdä muita juttuja.

Tein luennoista myös FB-tapahtuman, jonka vielä jaoin Varustelekan kautta. Tämä ei toiminut oikein ollenkaan – juuri kukaan ilmoittautuneista ei vissiin edes nähnyt koko tapahtumaa, tai jos näki, ei merkannut itseään kiinnostuneeksi. Tapahtumat Facebookissa ovat sinänsä tehokkaita, sillä tapahtumaan ilmoittautuneet levittävät sanomaa hyvin kavereilleen. Facebook kuitenkin jostain syystä antaa tapahtumille tosi vähän levikkiä, ja niin tässäkin tapauksessa. Hommaa vois kai tehostaa niin, että tilausvahvistussähköpostissa olisi upote FB-tapahtumasta, mutta se vaatisi joko lipunmyyntilisäosaa, tai ainakin jotain tuotekohtainen viesti tilausvahvistukseen -lisäosaa.

Maksetut mainokset eivät tuottaneet kauhean hyvin

Jos tämän kappaleen terminologia ei aukea, tule mun luennoilleni tai lue ainakin FB-mainostuksen esitysmateriaali.

 width=

Luentokaruselli-mainos oli retargeting-mainos kaikille, jotka ovat käyneet tuotekortissa, Loput Prospectingia. Luennot helsinki karuselli ilman pyllyä oli korjailtu versio alemmasta mainoksesta, jota Facebook ei suostunut näyttämään.

Mainostin tapahtumia Linkedinissä ja Facebookissa. Linkedinissä käytin 91,10 euroa, Facebookissa 76,49 euroa. Tuloksena oli yhteensä kolme myyntiä 250 euron arvosta. Kaikki myynti tuli retargetingin kautta.

Mainokset olivat yllättävän kalliita näyttää, mutta valitut kohderyhmät (verkkokaupasta ja digitaalisesta markkinoinnista kiinnostuneet) ovat varmaan aikamoisen retargeting-pommituksen kohteena. Erityisesti FB:ssä mainokset toimivat tosi hyvin: Varustelekan mainosten keskimääräinen CTR, eli klikkiprosentti, eli kuinka moni mainoksen nähneestä klikkaa linkkiä on 0,45. Mikä tahansa yli yhden on jo tosi hyvä, ja luentojen mainostamisen klikkiprosentti 2,06 taas helkkarin hyvä. Tällä aikataululla myyntiä tuli silti vähän, mikä ei sinänsä ole yllätys, paitsi että mä luulin, että mun luennot ovat ihan tosi kuumaa kamaa. Tuohtuneena huonoon myyntiin mä en pistänyt enempää paukkuja FB-mainontaan, vaikka jälkikäteen ajatellen tulokset olivat tosi hyviä, ja niin kauan kun mulla oli paikkoja myymättä ja tuotto on plussan puolella, mun olisi kannattanut laittaa lisää paukkuja mainontaan.

Luentojen halpa hinta kostautuu myös tässä toiminnassa, sillä se ei jätä kauheasti resursseja asiakkaiden hankintaan. Mä en ole yhtään tutkinut, kuinka paljon ihmiset ovat valmiita maksamaan mun luennoistani, mutta voi hyvin olla, että 99 euroan luentoja olisi melkein yhtä helppo myydä kuin 50 euron luentoja. Jos näin on, mun 167,59 euron markkinointiponnistukseni olisivat tuoneet 495 euroa, jolloin toiminta olisi ollut hyvinkin kannattavaa.

Materiaalin ilmainen jakaminen oli kaikkein tehokkainta, vaikka tein siinä virheen

Kaikken parhaiten porukkaa luennoille toi esitysmateriaalin jakaminen alla näkyvään tapaan:

 

Pari vuotta sitten mun markkinointi oli oikeastaan pelkästään sitä, että jaoin luentomateriaalit ja sanoin, että jos et tuu paikalle, opi tästä itse. Jostain syystä nyt arastelin tehdä sitä – kun mulle oli yhtäkkiä tärkeää saada porukkaa paikalle, rupesin pelkäämään, että matskun ilmainen jakaminen veisi sitä pois. Käytäntö osoitti kuitenki toisin: esitysmateriaalin jakaminen sai ihmiset kiinnostumaan aiheesta ja uskomaan mun ammattitaitoon.

Yhden virheen näissä jakohommissa tein: jaoin linkkejä suoraan materiaaliin Google Drivessä. Jos olisin tehnyt materiaalin kuvagalleriaksi sivuilleni, olisin saanut niistä retargeting-yleisön, jolle mainostaa sitten tehokkaasti. Nyt sain yleisöä ainoastaan siitä porukasta, joka klikkasi materiaalin alussa olevaa linkkiä. Virhe oli myös se, että linkki oli vain materiaalin alussa – sen olisi pitänyt löytyä myös matskun lopussa, sillä kukaan ei avaa esitystä heti poistuakseen siitä, mutta lukemisen jälkeen linkin klikkailu olisi voinut kiinnostaakin.

Jaoin matskun myös Verkkokauppiaat- ja Markkinointikollektiivi-ryhmissä Facebookissa. Tässä oli se ovela juttu, että toki mainostin palvelua, mutta samalla myös tarjosin täysin ilmaista ja laadukasta neuvoa niille, jotka eivät halunneet tai pystyneet osallistumaan maksulliselle luennolle. Olin myös kärppänä vastaamassa jokaiseen kommenttiin ja koitin herättää keskustelua, koska Facebook-päivitykset leviävät sen paremmin, mitä enemmän niissä on aidosti keskustelevia kommentteja.

Tavoitteiden kannalta ollaan ihan oikeassa suunnassa

Ensimmäiset neljä luentoa toivat mulle liikevaihtoa 5 514,93 € ja kuluja paikasta, maksuvälittäjien palkkioista ja markkinoinnista tuli 772,49 euroa, työaikaa meni luennoiminen mukaanluettuna noin viikko. Lisäksi mut kutsuttiin Turkuun ja Tampereeseen luennoimaan 8900 euron edestä, joihin menee työaikaa 4 päivää ja jonkin verran matkakuluja.

Ollaan siis jo nyt aika lähellä mun 20 000 euron vuositavoitetta tästä toiminnasta!

Seuraavaksi järkkään vielä toisen päiväluentosetin tämän kuun lopussa, jonka jälkeen pidän taukoa ainakin kesäkuuhun asti, jolloin ajattelin järkätä iltaluentoja Varustelekalla, mutta en kyllä lupaa mitään. Uudemman kerran luennoin sitten syksyllä, mikäli mulla aikaa riittää. Optimi olisi, että syksyllä mut kutsutaan luennoimaan Helsingin ulkopuolelle niin, ettei mun tarvitse itse järjestää luentoja ennen ensi vuotta.

Tämä artikkeli on osa laajempaa kokonaisuutta

Samalla kun perustin Valtteri Lindholm Oy:n, päätin dokumentoida firman perustamisen mahdollisimman yksityiskohtaisesti, jotta jossain olisi selkeä tarina siitä, miten firma perustetaan niin, että tulee hyvä.

Jos tarvitset tilaisuuteesi yrittäjän kertomaan yrittäjätarinaansa, mä teen sellaista keikkaa mielelläni. Voin kertoa tarinaa, tai sitten pureutua tämän artikkelisarjan tapaan yhteen tai useampaan osa-alueeseen firman perustamisessa tai kehittämisessä.

Valtteri Lindholm Oy:n tarinan artikkelit tähän asti: