Nettisivut eivät ole firmalle pakollisia, mutta internetissä pitää edustaa. Tämän artikkelin juju on siinä, että monelle firmalle olisi paljon parempi vaihtoehto pitää huolta, että firma ylläpitää hyvää Facebook-sivua ja löytyy Google Mapsista. Internet ei nimittäin enää pyöri pelkästään nettisivujen ympärillä, vaan on siirtynyt paljon enemmän Facebookin kaltaisiin alustoihin.
Nettisivut maksavat
Nettisivuilla on vähintään kuukausi- tai vuosimaksu, joka on vähintään 100-300 euroa vuodessa. Lisäksi isompana kuluna tulee sivujen rakentaminen – nettisivujen tekeminen ulkoistettuna maksaa 800-9000 euroa. Artikkelissa Tein sitten nettisivut ihan itse kerron, mitä tarjouksia sain nettisivuista ja kuinka paljon rahaa ja työaikaa kului itse tekemiseen.
Iso yllätys saattaa myös tulla, kun sivut ovat valmiit. Jos sivuja ei osaa itse päivittää, homman joutuu ostamaan tuntityönä sivujen tekijältä. Tämä saattaa mennä hyvinkin kalliiksi – Varustelekalla oli joskus vuonna 2007 käytössä nettikauppa, jonka ulkoasuun ei päässyt itse käsiksi, ja otsikkokuvan vaihtaminen maksoi 200 euroa, mikä ei ollut missään suhteessa työn määrään. Asialliset palveluntarjoajat eivät näin tee, mutta kaikki eivät ole asiallisia.
Google sekä Facebook ja muut sosiaaliset mediat ottavat firmat avosylin vastaan, eikä pelkkä FB-sivun tekeminen tai tietojen laittaminen Google Mapsiin maksa mitään. Sillä parilla tonnilla, mitä nettisivujen tekoon keskimäärin kuluu, saa ihan mukavasti näkyvyyttä vaikka Facebookin maksetuissa mainoksissa.
Nettisivut ovat hankalat päivittää ja vanhentuvat
Nettisivujen suurin ongelma on, että ne tuppaavat jäämään päivittämättä. Samat tekstit ja kuvat joka vuosi eivät välttämättä ole paha juttu (tai ovat, koska yleensä herää kysymys siitä, onko firmalla enää toimintaa), mutta jos nettisivujen aukioloajat tai sijaintitiedot ovat vanhentuneet, ongelma on isompi. Aika usein nettisivuilla pimitetään tietoa – hintoja ei esimerkiksi käydä laittamassa esiin, koska niitä ei osata tai muisteta päivittää. Iso ongelma on myös, jos nettisivut ovat teknisesti vanhentuneet. Todella monella suomalaisella firmalla on edelleen nettisivut, jotka eivät toimi kunnolla puhelimissa. Tämä siis tilanteessa, jossa suurin osa internetin käytöstä tapahtuu jollain mobiililaitteella, ja Googlekin on jo vuosia rankaissut hakukonenäkyvyydessä siitä, ettei sivu toimi pienellä ruudulla.
Päivittämisen hankaluudessa kannattaa ymmärtää, että periaatteessa helppo saattaa silti olla käytännössä vaikea. Vaikka sivujen sisällönhallintaan olisi helppokäyttöinen käyttöliittymä, ei sillä tee mitään, jos sen osoitetta tai salasanaa ei muista, tai jos osoitteen ja salasanan esiin kaivaminen on niin hankalaa, että se jää helposti tekemättä.
Firman Facebook-sivu taas yleensä pysyy ajantasalla. Sitä päivitetään omalla FB-käyttäjätunnuksella, joten salasana ei unohdu ja useimmat pysyvät koko ajan kirjautuneena. Päivittäminen on myös helppoa, Facebookilla kun on rahaa hankkia maailman parhaimpia käyttöliittymäsuunnittelijoita. FB myös lähettää muistutuksia aiheesta, ehkä turhankin usein.
Koska Facebook on helpompi käyttää, sinne tulee enemmän materiaalia
Firmojen nettisivut ovat yleensä aika informaatioköyhiä, mikä harvemmin helpottaa asiakkaan intoa ostaa. Facebook on tehty mahdollisimman helpoksi päivittää, sillä sen olemassaolo perustuu käyttäjän tuottamaan materiaaliin. Firmapuolella homma ei ole yhtään sen vaikeampaa, ja päivittämisen tekee helpoksi myös se, ettei yrityksenkään tarvitse laittaa Facebookkiin ammattimaisesti tehtyä materiaalia: Samalla lailla itse kirjoittaen ja omalla kännykkäkameralla ottaen se muukin puoli Facebookista täyttyy, eikä kukaan vaadi firmoilta yhtään enempää.
Koska somematskua ei tarvitse hioa niin paljon, määrällä voi korjata muuten hankalasti toteutettavia juttuja. Esimerkiksi kattofirma voi ottaa kuvia toteuttamistaan kattoremonteista, ja laittaa kuvaan kunkin remontin koon ja hinnan. Näin asiakkaalle tulee suuntaa antava vastaus kaikkein tärkeimpään kysymykseen – mitä maksaa – tuotteesta, jonka hintaa on hyvin vaikea tuoda läpinäkyvästi esille. Kuvagalleria tuo firmalle myös uskottavuutta: me olemme luotettavia, koska olemme tehneet jo näin monta kattoa.
Hyvän Facebook-sivun anatomia
Facebook-sivun tekemiseen ei mene kuin tunti tai kaksi. Aloitetaan luomalla uusi sivu, jonka jälkeen Facebook ohjeistaa täyttämään kaikki vaaditut kentät. Cover photo, se ylin iso kuva, kannattaa valita yhtenäiseksi firman muun markkinointimateriaalin kanssa. Esimerkiksi mulla on sekä näillä nettisivuilla, että mun firman Facebook-sivuilla sama cover photo. Jos kuvaideoita ei ole, kuva firman toimitiloista tai tunnelmallinen kuva jostain olennaisesta tuotteesta toimii hyvin. Nämä kuvat voi ottaa myös itse kännykkäkameralla. Profiilikuvaksi menee yleensä firman logo, mutta se voi yhtä hyvin olla kuva yrittäjästä.
Kun kaikki olennaiset tiedot on päivitetty, on sivu sinänsä valmis – enää tarvitsee joskus päivitellä sitä. Omasta työstään ja tuotteistaan kannattaa laittaa kuvia, ja muistaa kertoa, mitä mikäkin maksaa. Jos ei muuta keksi, niin erinäköisiä juhlapyhiä voi toivotella, millä ainakin todistaa, että firma on edelleen olemassa. Mainoksia Facebook-sivulle ei kannata kuitenkaan laittaa, sillä se on ohjeiden vastaista ja laskee näkyvyyttä. Mainokset kannattaa laittaa Facebookin mainostyökalulla, niistä pitää maksaa, mutta hinta on muihin markkinointimedioihin verrattuna halpa.
Päivitä firman Facebookkia kuin omaasi
Suurin virhe firmojen Facebook-käytössä on, että firmat koittavat käyttää sitä ilmaisena mainosten julkaisualustana, sekä koittaa saada kaikki maailman ihmiset tykkäämään sivustaan. Niin ei kannata tehdä, ja analogiana käy hyvin oma Facebook-käytös – oman profiilin kavereiksi ei halua kaikkia maailman ihmisiä, vain niitä, joilla on oikeasti itselle merkitystä. Samoin omaa Facebookkia ei käytetä pelkästään rahan tai muun hyvän saamiseen, vaan siellä yritetään antaa positiivinen kuva itsestä. Myös firman kannattaa antaa positiivinen kuva, ja firman kannattaa tavoitella seuraajiksi ainoastaan potentiaalisia asiakkaita, eikä yhtään ketään muuta.
Koska yritykset pääsääntöisesti yrittävät hyötyä Facebookista ilmaiseksi, ja suoltavat sivuilleen mainoksia ja tyhjänpäiväisiä arvontoja, Facebook on joutunut rajoittamaan yritysten näkyvyyttä Facebookissa, etteivät ihmiset lopettaisi Facebookin käyttöä. Kaikki firmat eivät perseile, joten Facebook jakaa miinus- ja pluspisteitä. Nämä toimivat niin, että spämmäämisestä saa miinuspisteitä ja mielenkiintoisen sisällön tuotosta pluspisteitä. Miinuspisteitä saaneiden näkyvyydestä otetaan pois ja annetaan pluspisteitä saaneille. Facebook sanonut suoraan, minkälainen käytös on epäsuotavaa täällä ja täällä, mutta mainitsee samalla, ettei peliä voi voittaa sillä, että yrittää kiertää näitä juttuja, vaan parasta on, kun yrittää vaan tuottaa oikeasti mielenkiintoista sisältöä ja pitää ne mainokset mainoksina.
Facebook-sivu kannattaa tehdä sillä ajatuksella, että se odottaa ihmisiä, jotka etsivät tietoa firmastasi. Jos haluat uusia asiakkaita, älä järjestä tykkäysarvontaa vaan toimi suoraselkäisesti, käytä Facebookin mainostyökalua ja maksa ne pikkurahat, mitä siitä pitää maksaa.
Shop-välilehti tekee Facebookista verkkokaupan
Firman tuotteet kannattaa tuoda esiin hintoineen. Hintoja voi heitellä silloin kun kertoo päivityksissä tuotteista tai palveluistaan, mutta Facebookissa on nykyään myös verkkokaupanomainen Shop-välilehti. Tämä on vielä vähän lapsenkengissään, mutta Facebookin lopullinen tarkoitus on viedä osa verkkokaupasta kokonaan Facebookin sisällä tapahtuvaksi. Nykyiseltään Facebookkiin voi lisätä (aika kankeasti) tuotteita manuaalisesti, tai sen voi kytkeä olemassaolevan verkkokaupan tuoterekisteriin. Facebookin Shopia kannattaa tällä hetkellä käyttää niin, että jos ei ole verkkokauppaa, lisää tärkeimmät tuotteet sinne, ja jos on verkkokauppa, lisää kunkin kauden tai muun ajankohdan tärkeimmät tuotteet firman Facebook-sivun etusivulla näkyvään tuoteryhmään.
Hintalistat ovat aina vähän kyseenalainen markkinointikeino, mutta aidosti kiinnostuneita asiakkaita ne palvelevat, jos firma ei pysty muuten hinnoista kertomaan. Facebookin Note-ominaisuus on aika täydellinen hinnastojen julkaisemiseen.
Omissa nettisivuissa on järkeä, jos sinne tekee hyvän nettikaupan
Nettisivut eivät ole mitenkään kokonaan kuolleet – luet tätäkin artikkelia mun firman nettisivuilta – kyseessä on vaan semmoinen ilmiö, että Facebook (ja Google Maps) on niin monipuolinen ja kattava, että se on tuonut oikein hyvän vaihtoehdon omien nettisivujen tekemiseen pienemmille firmoille.
Jos firmalla on osaamista tai resursseja, sen kannattaa edelleenkin ylläpitää omia nettisivuja. Facebook ei vielä tällä hetkellä anna hyvin toimivaa nettikauppaa, ja jokaisella yrityksellä pitäisi olla nettikauppa. Edelleen näiltäkin sivuilta nettikauppa löytyy: myyn mun koulutus- konsultointi- ja puhujapalveluita, ja tämäkin kirjoitus on vain puoliksi pyyteetöntä auttamistyötä – todistelen tässä samalla, että olen saamarin fiksu tyyppi, joka kannattaa ottaa kertomaan, miten sitä rahaa saa aikaiseksi.
Minulta voi ostaa koulutusta
Nyt sitten se markkinointipuhe: olen fiksu ja kokenut yrittäjä, joka osaa kertoa muille, miten onnistua. Multa voi ostaa suoraan konsulttipäivän, mutta jos se on liian kallis, oikein hyvä kakkosvaihtoehto on pyytää paikallista kehitysyhtiötä kutsumaan mut pitämään kurssin vaikka siitä, miten tarkalleen ottaen se sosiaalinen media kannattaisi ottaa haltuun. Kannattaa myös käydä aina välillä katselemassa mun tietopankkisivua, sinne tulee kokoajan lisää hyviä ohjeita siitä, miten firmaa kannattaa pyörittää. Seuraamalla mua Facebookissa tai Linkedinissä saat tiedon siitä, kun olen julkaissut jotain uutta.