VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 40-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Tämä sivusto on sekoitus mielipidekirjoituksia ja tietoiskuja yrittäjyydestä. Tätä kautta voit myös ostaa helvetin halpoja ja hyviä markkinoinnin videokursseja, sekä mun asiantuntijapalveluja.

Osa 4: Tein nettisivut sitten ihan itte

Nettisivut tehdään yleensä alustan avulla ja ulkoistettuna

Harva koodaa nettisivut kokonaan itse, vaikka sekin kävi mulla mielessä. Yleensä käytetään jotain alustaa, joista suosituimmat ovat WordPress ja Wix. Erityisesti Wix on tehty sellaiseksi, että sen kanssa voi tehdä nettisivut kokonaan itse. WordPress on monipuolisempi, mutta samalla hankalampi käyttää, ja useimmat firmat ostavat WordPress-sivustonsa jonkun toisen tekemänä.

Mulla oli melko selkeä visio: Sivustolla on blogi, tietopankki yrittämisestä, tiedot mun tarjoamista palveluistani ja yhteydenottolomake. Sivuston ulkoasu on riisuttu, eikä sitä varten tehdä uutta grafiikkaa, vaan se käyttää otsikkokuvana samaa maailmanpyöräkuvaa kuin mun Facebook-sivunikin. Halusin sivuun ehdottomasti sivupalkin, varmaan siksi, että aloitin internetin käytön vuonna 1994, ja sivupalkit oli tosi kova sana 90-luvulla.

Mulla meni päivä tutkiessa Wixiä, jonka jälkeen totesin, ettei siitä saa haluamani näköistä. WordPressin perusversiolla ja ilmaisilla teemoilla homma ei myöskään onnistunut, joten lähetin tarjouspyyntöjä sivujen tekemisestä. Hätkähdyttävin vastaus oli “Projekti kuulostaa 8000-9000 € hommalta, eli melko kevyt paketti kyseessä.” Halvin tarjous taisi olla 2 300 euroa, jonka olisin saanut maksettua yhden tai kahden keikan laskutuksella. Mulla ei kuitenkaan just sivuja tehdessä ollut valmiita keikkoja sovittuna, ja mua myös kiinnosti hyvin paljon, kuinka vaikea projekti tästä tulisi.

Tein sivut valmiiksi jo huhtikuussa, mutta koska kaikenlaiset kiireet, ehdin kirjoittaa aiheesta artikkelin vasta nyt.

Valtteri kauppatorilla nahkahousuissa syömässä jäätelöä
Tämä kuva ei vaan istunut otsikkokuvaksi Wixiin, enkä halunnut otattaa uutta

 

En saanut haluamaani pelkällä perusmallin WordPressillä

Aloitin homman ostamalla WordPress.comin premium-tason palvelupaketin 96 dollaria. WordPressin hostauksineen voi hankkia käyttöönsä monelta eri kotimaiseltakin firmalta, musta tuntui turvallisimmalta valita yhteistyökumppaniksi se “virallinen” vaihtoehto. WordPress.com onkin pyörittänyt mun sivustoa luotettavasti, ja avun saanti on ollut helppoa ja nopeaa. 

Mulla oli tosiaan selkeä visio, ja visioon kuului ehdottomasti käyttää ylläolevaa kuvaa. Firmalla kannattaa olla sama visuaalinen ilme kaikkialla, ja olin jo vuosia iskostanut tämän kuvan mun henkilöbrändiini Facebookissa. Käytin ihan liikaa aikaa löytääkseni sellaisen ilmaisen tai premium-tason teeman, jonka avulla saisin haluamani yksinkertaisen ulkonäön sivupalkilla, ja jonka muotoon ylläoleva kuva sopisi. Ilmeni, että tarvitsen page builderin, eli sivustonrakentajan, jonka avulla saa normaalia WordPressiä huomattavasti suuremman vallan sivuston ulkoasuun. Aika paljon aikaa meni eri page buildereiden vertailuun. Onneksi meni, sillä ekat vaihtoehdot osoittautuivat tarkemman tutkiskelun jälkeen huonoiksi. Valitsin loppujen lopuksi Elementor Pro:n 49 dollarilla, jonka kaveriksi otin Astra-teeman ilmaisversion.

WordPress.comilta ostamani premium-palvelupaketti meni hukkaan, sillä vuosimaksut maksetaan vuodeksi eteenpäin, eikä pakettia voi päivittää ylöspäin. Ei muuta kuin 300 dollaria lisää rahaa WordPress.comille, jotta sain business-palvelupaketin ja pääsin asentamaan ulkoisia lisäosia. Tämä olisi ehkä pitänyt osata ottaa huomioon jo alussa, sillä myöhemmin mua alkoi kiinnostaa myös Woocommerce, joka sekään ei toimi ilman business-pakettia.

WordPress tunkee nettisivut täyteen kaikenlaista roskaa, joka pitää poistaa

WordPress on siitä kiva ja kamala, että siinä on jo luonnostaan kamala määrä erilaisia elementtejä, jotka joku on kokenut tosi tärkeiksi. Nettisivujen suunnittelussa on hyvä olla yksi ohjenuora: poista kaikki tarpeeton, ja poista sitten vielä lisää. Elementor on tullut tässä hommassa kivasti avuksi, sillä sen avulla on ollut helppo rakentaa moni sivun osa kokonaan uusiksi niin, ettei mitään ylimääräistä ole näkyvissä.

Erityisesti WordPress tykkää tunkea sivun alkuun kaikenlaista roskaa, mikä ei auta yhtään käyttäjää etenemään varsinaisen sisällön lukemiseen. Blogipostauksen alusta kannattaa ainakin poistaa kirjoittajan nimi, somejakamiset, sekä kommenttien ja tykkäysten määrä. Sivupalkkiin jätin pitkäksi kategoria- ja avainsanalistat, kunnes tajusin tätä artikkelia kirjoittaessa poistaa nekin. Mulle itselle oli vaikea hyväksyä se, että vaikka mun sivujeni tärkein asia on mun blogini sisältö, blogipostauksista merkityksellisiä ovat vain uusimmat. Jos joku haluaa lukea jotain vanhaa, hän joko selaa tarpeeksi taaksepain tai käyttää hakua, mutta mitään katergoria- ja avainsanalistoja ei kannata laittaa mihinkään, eikä sivusto muutenkaan tarvitse käyttöliittymää vanhojen blogipostausten selaamiseen. Tärkeintä on, että se uusin kirjoitus houkuttelee ihmisiä paikalle, ja jos nämä ihmiset sattuvat olemaan kiinnostuneita ostamaan mun palveluitani, heidän on helppo löytää tieto siitä, mitä mä myyn ja miten sitä ostetaan.

Sivupalkki toimii nykyään enää lyhyenä henkilöesittelynä sekä muistutuksena sille, että mulla on myös Facebook-sivu. Hyvä kysymys on, onko koko sivupalkissa ylipäätään mitään järkeä. Ehkä ei, mutta taistelin niin paljon saadakseni sen, etten nyt halua kuunnella järjen ääntä.

Sivujeni pääasiallinen tarkoitus on tuottaa hyvää sisältöä

Vaikka perustin Valtteri Lindholm Oy:n nimenomaan tekemään rahaa mun puhuja- ja kouluttajaduunillani, mun sivujeni tärkein tarkoitus on tarjoa mielenkiintoista blogisisältöä kaikenlaisille kansalaisille, sekä sen päälle laadukasta ja keskitettyä tietoa yrittäjyydestä ja siitä, miten internetin avulla tehdään rahaa. Suurin osa sivujeni kävijöistä ei tule tarvitsemaan mun palveluitani ollenkaan. Jujuna kuitenkin on, että mun aiheeni ja kirjoittamiskykyni tuovat paikalle myös niitä harvoja, jotka ostavat koulutuksia tai puhujia, ja heille ei pitäisi jäädä epäselväksi, että tätä on tarjolla. Siksi otsikkopalkissa on Puhuja ja kouluttaja-linkki näkyvällä paikalla, ja siellä selkeä tuotteistus ja hinnasto. Samalla myös mainittu tietopankki tuo sekä tyydyttää mun haluani saada auttaa ihmisiä, että tuo uskottavuutta mun palvelutarjonnalleni.

Olen jo vuosia kertonut yleisöille, että joka ikisellä firmalla pitäisi olla verkkokauppa, silloinkin, kun tuote on sellainen, jota ei oikeasti osteta verkkokaupan kautta. Tajusin kesällä, että on vähän tekopyhää sanoa sellaisia samalla, kun omat nettisivut ovat myynnin osalta staattiset. Varustelekan muuttohärdellin jälkeen asensinkin Woocommercen, jonka kasaamiseen meni toinen viikko, ja josta kirjoitan oman, erillisen artikkelinsa.

Nettisivujen tekemiseen itse meni 145 dollaria ja viikko työaikaa plus 300 dollaria vuodessa

Nettisivujen tekeminen itse ei välttämättä ole järkevintä ajan ja rahan käyttöä firmaa perustaessa, mutta mun firmani on sillai poikkeus, että mulla ensinnäkin oli jo edellisestä firmasta säännölliset tulot ilman työvelvoitetta, ja toisaalta halusin nimenomaan selvittää, kuinka vaikeasta hommasta oli kyse. Nettisivut eivät sinänsä ole mikään pakollinen asia firmalle, vaan monessa tapauksessa jopa huono päätös. Moni firma toimisi paremmin pelkän Facebook-sivuston avulla, mikä on aihe, josta aion kirjoittaa vielä erillisen artikkelin.

Jos kuitenkin haluaa firmalle nettisivut, on aika hyvä idea tehdä ne itse. Ensinnäkin yrittäjät yleensä venyvät ajankäytön suhteen, joten viikon verran työaikaa voi yleensä helposti ottaa esimerkiksi perheeltä vietetystä ajasta tai nukkumisesta pois. Lisäksi, mikä tärkeintä, tekemällä itse nettisivut, osaa myös korjata ne itse ja päivittää niitä, sekä ymmärtää niiden laajennusmahdollisuudet. Hyvää, osaavaa yhteistyökumppania nettisivujen tekemiseen ei ole helppo löytää, eivätkä hyvät yleensä ole halpoja. WordPress on kuitenkin sen verran helppo järjestelmä, että mä ainakin itse katson, että viikko työtä oli hyvä hinta siitä, että opin uuden kyvyn. Mulle on toki myös tärkeää, että vastahankittu WordPress-kyvykkyyteni tekee musta entistä paremman neuvomaan muita firmoja siitä, miten toi internet-edustus pitäisi järjestää.

Mun viikosta olisi lähtenyt useampi päivä pois, jos joku olisi heti alkuun kertonut, että osta WordPress.comista business plan, osta Elementorin Pro-versio ja hanki sen alle teemaksi Astra, ja rakenna koko ulkoasu alusta asti itse. Elementor ja Astra ovat myös helkkarin näppäriä siinä vaiheessa, kun asentaan Woocommerce.

Haluttu nettisivu kannattaa muuten ensin piirtää paperille ja hankkia tarvittavat grafiikat, ennenkuin alkaa vääntämään valmista lopputulosta. 

 

Tämä artikkeli on osa laajempaa kokonaisuutta

Samalla kun perustin Valtteri Lindholm Oy:n, päätin dokumentoida firman perustamisen mahdollisimman yksityiskohtaisesti, jotta jossain olisi selkeä tarina siitä, miten firma perustetaan niin, että tulee hyvä.

Jos tarvitset tilaisuuteesi yrittäjän kertomaan yrittäjätarinaansa, mä teen sellaista keikkaa mielelläni. Voin kertoa tarinaa, tai sitten pureutua tämän artikkelisarjan tapaan yhteen tai useampaan osa-alueeseen firman perustamisessa tai kehittämisessä.

Valtteri Lindholm Oy:n tarinan artikkelit tähän asti: