Viime maaliskuussa perustin Valtteri Lindholm Oy:n, johon eriytin mun puhuja- ja konsultointitoimintani, jota olin aiemmin laskuttanut Varustelekan kanssa. Samalla tuli suunnitelmaksi kehittää toimintaa, saada enemmän keikkoja ja nostaa hintoja. Homma lähti ihan hyvin käyntiin ja kehittymään, mulla oli hauskaa ja rahaakin tästä bisneksestä tuli nyt ainakin enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Liikevaihtoa tuli 32 464,37 euroa
Arveluni liikevaihtosta olivat 30 000 – 100 000 euroa, toki yläpään summa oli vähän semmoinen, että jos jotain ihan älytöntä ihmettä tapahtuu. 32 tonnia on ihan hyvä raha, ja pidin tärkeänä, ettei toiminta oman firman perustamisen ja asiakkaiden aktiivisemman etsimisen jälkeen ainakaan hiivu. Liikevaihdosta puuttuu 1 900 euroa, koska epäonnistuin laskun lähettämisessä, mutta se onneksi siirtyy sitten tämän vuoden liikevaihtoon.
Alkuvuosi 2018 oli vähän valju, olin aikaisempina vuosina saanut keikkaa “kuin itsestään”, ja toukokuuhun mennessä mulla oli vain kaksi sovittua keikkaa koko loppuvuodeksi. Joku alan neropatti mulle sanoikin, että jos et ole ennen kesälomia saanut keikkaa, ei sitä sitten loppuvuonna olekaan. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan loppuvuodesta mua ruvettiin pyytämään kiihtyvällä tahdilla sinne sun tänne, ja loka-joulukuu -akselilla oli parin kuukauden jakso, kun mun piti joka viikko mennä jonnekin, joinain viikkoina useampana päivänä putkeen. Suurin osa liikevaihdosta tulikin syksyltä ja alkutalvelta. Panostin mun esitysten valmisteluihin ehkä vähän liikaakin, ja mulla olin loppuvuoden ihan täysin työllistetty. Siksi tännekään ei tullut kauheasti materiaalia, vaikka mulla on juttuideoita hyvin jonossa.
Liikevaihto koostui seuraavasti:
- Televisioesiintymiset (Heikelä Syndrooman pilotti, ei julkaistu) 200 euroa
- Konsultointi 9 600 euroa
- Sisältömarkkinointi (Holvin sponsoroima artikkeli) 785,89
- Luennot ja koulutustilaisuudet julkisille 9 878,48 euroa
- Luennot ja koulutustilaisuudet yksityisille 12 000 euroa
Suunnittelin kovasti pitäväni yleisöluentoja, mutta alkuvuodesta rakensin firman nettisivuja ja muutin oman asuntoni ja firman uusiin tiloihin, kesällä ja alkusyksystä Varusteleka muutti ja loppuvuonna oli liikaa sovittuja keikkoja. Tarkoitus olisi tehdä niitä nyt tämän vuoden keväällä, ja ensi vuoden liikevaihto voi hyvin olla 20 000 euroa isompi – kymppitonni luennoista ja toinen kymppitonni siitä, kun muu Suomi tulee kateelliseksi, kun Helsingissä aina on kaikkea hyvää, ja kutsuu mut paikan päälle kouluttamaan.
Voittoa tuli 6 546,73 euroa, maksoin itselleni vuokraa ja kilometrikorvauksia
Jos voitto tuntuu pieneltä, niin ei tässä vielä kaikki, en maksanut itselleni palkkaa ollenkaan!
Suurimmat kulut tulivat toimitiloista. Samaan aikaan kun perustin firman, meidän perhe muutti Porvoon vanhan rautatieaseman asemapäällikön taloon. Talossa on sata neliötä tilaa per perheenjäsen, eli joku voisi luonnehtia sitä turhankin isoksi. Juju kuitenkin on siinä, ettei talo alunperinkään ollut pelkkä asunto, vaan samalla myös työpaikka. Talossa on kaksi sisäänkäyntiä, toinen asuntoon, toinen toimistoon. Vuokrasin talon työpaikkapäädyn Valtteri Lindholm Oy:lle. Toimitilakustannusten suurin osa tuli tilojen pintaremontoinnista ja kalustamisesta, mutta firma maksoi mulle myös vuokraa.
Yrittäjä voi vuokrata tiloja yritykselleen. Tämän kanssa pitää olla varovainen, ettei homma mene veronkierroksi, mutta meidän tapauksessa keissi oli aika selvä – talo on hirvittävän iso asunnoksi, ja työtilat olivat selkeästi eroteltuina omaksi huoneistokseen. Vuokra on markkinatason alapäässä. En ole vielä ehtinyt laskea viime vuoden kokonaiskustannuksia, mutta veikkaan, että kun jaan talon kustannukset neliöillä, en jäänyt vuokrasta yhtään voitolle. Olin myös niin reilu, etten veloittanut firmalta ollenkaan vuokraa meidän edustuseteisestä, vaikka se on nimenomaan työtiloja varten. Tämä käytäntö ehkä muuttuu sitten, kun mulla on asiakkaita jonoksi asti siellä eteisessä, ja joudun palkkaamaan palvelijan pitämään tulta takassa. (Koska Porvoo, meidän eteisessä on kaakeliuuni.)
“Markkinointiin” meni 113,35 euroa
Tiliotteen markkinointiosuus näyttää kovin pieneltä, mutta siinäpä onkin vain ostettu näkyvyys, kun pyöritin pari koekampanjaa Linkedinissä ja Facebookissa. Jos olisin maksanut itselleni palkkaa, olisi ollut tilastollisesti mielenkiintoista erotella markkinointiin käytetyt työtunnit. Mulla menikin melkein kuukauden työtunnit rakentaa nettisivut ja nettikauppa, ja arviolta toisen kuukauden duuni blogipostausten kirjoittamiseen.
Valtteri Lindholm Oy:n markkinointi onkin etupäässä toiminut niin, että olen ylläpitänyt tätä sivustoa sekä mun julkista Facebook-profiiliani, ja kärkevien mielipidekirjoitusten sijaan jakanut ilmaista tietoa, jolla olen osoittanut, että olen sairaan viisas tyyppi, joka kannattaa ottaa kouluttamaan tai konsultoimaan. Hyvin se onkin toiminut – esimerkiksi kirjoitettuani Ohjeet yrittäjälle ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen -artikkelin, toi se suoraan konsulttikeikkaa, sekä about kaikki sen jälkeen tavatut asiakkaat ovat kertoneet lukeneensa jutun.
2019 keikkakalenteri tosiaan näyttää aika tyhjältä, ja osasyy lienee siinä, että loppuvuonna mulla oli niin kiire, etten ehtinyt tehdä oikein mitään markkinoinnin eteen, eli en ole kirjoitellut paljoa tänne, enkä ole rahalla etsinyt jutuille näkyvyyttä. Esimerkiksi kirjoittamani artikkeli mun uuden firman ekasta konsulttikeikasta toi heti pari muuta konsulttikeikkaa, ja mulla olikin suunnitelmana kirjoittaa vielä ainakin parista kolmesta firmasta, mutten vaan millään ehtinyt. Jos mulla nyt on keväällä aikaa, niin ehkä taas löytyy yrityksiä, jotka tajuavat, että jos Valtterin palkkaa päiväksi, niin se maksaa itsensä hyvin nopeasti takaisin.
Yhteistyökumppanit eivät olleet isossa roolissa, vaikka tarvitsisin jonkun myymään mua
Jo ennen firman perustamista kävin Speakersforumilla vetämässä koe-esiintymisen ja sanoin, että keikkaa saa antaa hei. En tiedä mikä siellä on ollut vikana, mutta yhtään keikkaa eivät mulle viime vuodelle myyneet. Some Studion Maria Rajakallion kanssa kahvilla käyminen sen sijaan toi mulle yhden toteutuneen ja yhden peruuntuneen keikan, ja siinä olikin about kaikki verkostoituminen, johon viime vuonna pystyin. Kuten mä oon aikaisemmin vihjaillut, en pidä yhtään tuntemattomista ihmisistä, ja kammoksun verkostoitumista.
Tiesin jo etukäteen, että mun ujous ja introverttius ovat mun uuden firman suurin ongelma, sillä tässä bisneksessä saa paljon aikaan suoramyynnillä. Mun on lähes mahdotonta ottaa suoraan yhteyttä ihmisiin ja sanoa, että tehdäänpä yhdessä jotain, ja jos sen teen, teen sen sähköpostilla, mikä on lähestymistavoista varmaan kaikista huonoiten konvertoiva. Muutaman keikan olisin myös varmaan saanut enemmän, jos olisin uskaltanut olla aktiivisemmin yhteydessä epäröivään potentiaaliseen asiakkaaseen.
Odotukset tähän vuoteen ovat hyvät
Viime vuonna olisi voinut tulla enemmänkin rahaa, mutta ihan hyvin sitä tuli. Iso osa mun ajasta viime vuonna meni liiketoiminnan käynnistelyyn, ja siinä oli paljon sellaista työtä, jota ei tarvitse tänä vuonna tehdä uudestaan. Myös ohjelmistoja ja kalusteita ei tarvitse tänä vuonna hankkia, ja ehdin viime vuoden aikana saamaan myös paljon tänä vuonna hyödynnettävää materiaalia valmiiksi. Esimerkiksi mun yleisöluennot (50 euroa + alv kahden tunnin koulutuksesta) ovat enää siitä kiinni, että pitäisi viritellä Woocommerceen lipunmyyntijärjestelmä. Koulutusmateriaalin ehdin uusia viime vuonna muun työn ohessa