VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 40-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Tämä sivusto on sekoitus mielipidekirjoituksia ja tietoiskuja yrittäjyydestä. Tätä kautta voit myös ostaa helvetin halpoja ja hyviä markkinoinnin videokursseja, sekä mun asiantuntijapalveluja.

Korporaatioiskulauseetkin voivat tarkoittaa jotain

Varustelekaa tehtiin ekat 13 vuotta amatööripohjalta. Hyvä tuli, mutta liikevaihdon noustua yli kuuden miljoonan euron meiltä loppui sekä kasvu, että kannattavuus. Vuosi sitten meille tuli uusi toimitusjohtaja, jolla oli sekä kaupan alan korkeakoulutus, että vuosien työkokemus kaupan alan johtamistehtävissä. Mua jännitti etukäteen ihan hirveästi, että meneeköhän Varusteleka tästä nyt rikki. Ei mennyt, ja parempi myöhään kuin milloinkaan, että saatiin kokenut ammattilainen johtamaan tätä firmaa. Varusteleka toteuttaa mun visiota paremmin kuin koskaan, ja kaikki menee tosi hyvin nykyään. Yksi asia, mitä uusi toimitusjohtaja pakotti meidät tekemään on kunnon strategia, sekä samalla miettimään ihan tosissaan visio, arvot ja missio. Nää on sanoja, joita olen aina pitänyt korporaatiotyhjänpäiväisyyksinä. Vaikka ne usein tyhjänpäiväisyyksiksi jäävätkin, tehdään niitä silti syystä – hyvin tehtynä ne oikeasti toimivat.

Meidän missioon tuli mukaan lause, joka tiivistää paljon sitä, millaista on olla hyvien puolella: Auta asiakasta, työkaveria tai yhteistyökumppania onnistumaan.

Jotta lauseen ymmärtää, kannattaa miettiä tilanteita, joissa ei auteta muita onnistumaan. Väärin ryhmittynyttä autoilijaa ei päästetä ruuhkassa haluttuun suuntaan menevälle kaistalle. Tupakkapaikalla naureskellaan, kuinka työharjoitteiljat eivät koskaan löydä toimistorappua. Vessojen käsienkuivausjärjestelmä perustuu paperipyyhkeisiin, vaikka ne tukkivat pöntön. Sähkömiehet nauravat putkimiehille, kun urakoita on aikataulutettu ristiin. Torimyyjällä ei ole korttikonetta, koska onhan kaupungissa käteisautomaatteja. Nettikaupassa koot on merkitty pelkästään muodossa M, L jne. Tai jos todella haluaa esimerkin siitä, miten ketään ei auteta onnistumaan, kannattaa koittaa käyttää nettitullausta yrityksenä tai täyttää verokortti. Sitten on myös ne vähemmän räikeät jokapäiväiset tilanteet, jossa aika pienellä vaivalla saisi aikaan isoja asioita muille.

Ei ole rike olla auttamatta muita onnistumaan, kunhan itse toimii sääntöjen mukaan. Nimenomaan kun tekee itse sen, mitä pitääkin, harvoin enää käy mielessä, voisko jonkun muun elämää helpottaa. Se on luonnollista – jos katsomme, että toisella on riittävät onnistumisen edellytykset, emme tee asialle mitään, vaikka ongelmia silti tulee kerta toisensa jälkeen. Ihmisillä on myös tapana jakaantua ryhmiin, jolloin muita ryhmiä kohtaan koettu sympatia laskee. Tämä aiheuttaa esimerkiksi tyttöjen ja poikien välistä skismaa tai firman osastojen lokeroitumista. Etenkin tätä taustaa vasten vaikuttaa myös se, että toisten epäonnistumiset saavat omat onnistumiset näyttämään isommilta, ja harva pystyy vastustamaan tätä itsetuntobuustia. Varsinkin jos pääsee nauramaan kahvitunnilla tai kirjoittamaan aasiakas.nettiin. Eikä se ole pahojen puolella olemista, jos tosiaan hoitaa oman osuutensa.

Varusteleka on hyvien puolella. Hyvien puolulaisuus tiivistyy aikalailla sellaiseksi, että paitsi, ettei ikinä tehdä väärin, nähdään vielä erikseen vaivaa, että maailma olis meidän jäljiltä parempi paikka. Auta asiakasta, työkaveria tai yhteistyökumppania onnistumaan on hirveän hieno iskulause, koska se nimenomaan antaa konkreettisen vinkin siihen, miten olla hyvien puolella joka päivä.

Varusteleka on tällai hallitustasolta katsottuna hyötynyt iskulauseesta merkittävästi. Meidän osastojen välillä on paljon vähemmän kyräilyä – mä en havaitse sitä enää ollenkaan, ne toimivat merkittävästi paremmin yhteen ja auttavat toistensa elämää ihan oma-aloitteisesti. Me saadaan tavaraa luotettavammin ja paremmin varastoon (meidän tavarantoimittajat on sellaisia, jotka oikeasti tarvitsevat kädestä pitäen apua) ja meidän palautusprosentti on tällä hetkellä vaatekaupalle varsin käsittämättömän pieni 5,8 %, koska muihin nettikauppoihin verrattuna me nähdään tosi paljon vaivaa, jotta asiakas onnistuisi kerralla oikein, erityisesti kokojen suheen.

Ohje toimii hyvin myös työelämän ulkopuolella, ja parantaa erityisesti pari- ja perhesuhdetta tosi paljon. Ens kerralla kun näet, että jumalauta, taas menee pieleen, kannattaa miettiä, pitäiskö vittuilun sijaan käydä selvittämässä, mitä voitais yhdessä tehdä niin, että seuraavalla kerralla menee oikein.