VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 40-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Tämä sivusto on sekoitus mielipidekirjoituksia ja tietoiskuja yrittäjyydestä. Tätä kautta voit myös ostaa helvetin halpoja ja hyviä markkinoinnin videokursseja, sekä mun asiantuntijapalveluja.

Natolankamainos ja maahanmuuttajat

Teinpä tässä eräänä päivänä linkin mukaisen mainoksen, ja asiakaspalvelun seuraava aamu alkoikin hauskasti sillä, että joku tiukkaa puhelimessa, millä oikeudella me näin tehdään ja miten me kehdataan, ilman, että aspajengillä on hiukkasenkaan aavistusta siitä, mistä edes on kyse. Avaan nyt vähän, että miksi me tehdään tämmöistä mainontaa.

Natolankamainos on tyypillinen mun tekemä mainos – saan spontaanisti idean ja toteutan sen saman tien. Idea lähti siitä, että tutkin koirien kanssa kotinurkkia Vantaanlaaksossa, ja naapurit olivat keksineet aidata tonttinsa metsässä piikkilangalla – ja antaneet aidan sitten lahota niin, että ruostunut piikkilanka oli näppärästi tippunut ja sekoittunut aluskasvillisuuteen. Suutuspäissäni mietin, että haen duunista kerän natolankaa, pimputan ovikelloa ja rupean selittämään, että toi teidän ruostunut piikkilanka tuolla metsässä on kyllä hyvä ansa, mutta sen tuhovoima on aika pieni, tämä lanka tekisi ihan oikeaa vahinkoa, lähinnä niille eläimille, jotka puskissa kulkevat, mutta hyvällä säkällähän tähän sotkee jalkansa myös ihminen. Naapurien ovella en ole – vielä – käynyt, mutta Facebookkiin onneksi saa mainoksia vaikka keskellä yötä, jos siltä tuntuu. Naapurien överi pihan suojelu muistutti mua koiran kanssa kulkiessa pari kertaa kohtaamastani vihasta, ja kaikki nyt varmaan näinä aikoina tietävät, mitä maahanmuuttajista puhutaan. Näppärä pikku teksti olikin about valmis. Koko homman pointti on ironia – mulle tuli kyllä aika aitona yllätyksenä, että jengi oikeasti arveli, että tässä nyt tosissaan myydään partaveitsilankaa maahanmuuttajia vastaan. Mainoksen jättimäisestä suosiosta päätellen aika moni kuitenkin tajusi vitsin ja myös nauroi sille.

Koska mainos oli Facebookissa, sosiaalisessa mediassa, jengi pääsi tietysti kommentoimaan sitä. Kommentteja tämä mainos keräsikin, ja kommentointi oli harvinaisen Iltalehti-henkistä, eli parin hauskan ironisen vitsiin yhtymisen lisäksi aika moni paljasti ihan mielellään osallistuvansa vihanpitoon. Mun oma reaktioni näihin on kauhistuksen sijaan hämmentynyt mielenkiinto – mainoksessa mun nähdäkseni melko selkeästi rinnastettiin muukalaisviha muuhun tyhmään vihanpitoon, ja oli tosi jännä katsoa, kuinka jengi siitä huolimatta, ihan omalla nimellään ja julkisesti, ilmoittautuivat vitsin naurun kohteeksi.

Natolanka on meillä myynnissä vitsin vuoksi – oli niin hassua, että me ylipäätään saadaan näitä myyntiin, että ottaa piti. Ei me oikeasti oleteta, että kukaan ostaa kahdeksalla kympillä kymmentä metriä pahaa piikkilankaa, ellei sitten oikeasti tarvitse sitä ihan oikeasti – näitä käytetään jonkin verran sellaisissa murtosuojauksissa, joissa aidosti halutaan viestiä rosvoille, että tänne ei nyt tosiaan kannata millään muotoa tulla. Joo, tottakai joku pahantekijä saa tällä ikävää aikaan, mutta niin saa – ja enemmänkin – jo ihan vaan huomattavasti halvemmalla siimalla, kun sen virittää vaikka Hämeenlinnanväylän fillaritien valtavan alamäen taitekohtaan. Jos joku on niin sekaisin, että haluaa tehdä pahaa, se tekee sen, eikä natolangan saatavuus siihen vaikuta.

Maahanmuuttaja-sanan sisällyttäminen touhuun oli ihan tahallista. Mainos oli tosiaan satiiri maahanmuuttovihasta, ja vaikka aihe on herkkä, en silti koe, että satiiria on pakko tyhmentää ja yksinkertaistaa, ettei kukaan vaan nyt arvaa väärin, enkä myöskään katso, että mun pitäis jotenkin rajoittaa vitsejä siksi, että ne ovat osa kaupallista mainontaa. Tämä on omalta osaltaan yhteiskunnallista dialogia, kertoen, että vihanpito, niin naapureiden, koirankusettajien ja muiden kaduntallaajien kuin kantaväestön ja maahanmuuttajienkin välillä on hölmöä, eikä vitsin tarvitse aueta kaikille. Se jengi, joka jaksaa avata suunsa mainitsemalla sanoja suvakki tai natsi, on jo etukäteen päättänyt, ettei edes halua muuttaa vastapuolen ajattelua tai saada sanaansa oikeasti kuuluviin kellekään, joka ei siihen jo usko. Nämä tappelevat ylläpitääkseen tappelua, eivätkä ratkaistakseen mitään, eikä niiden kanssa kannata alentua puhumaan ollenkaan.

Me tullaan jatkossakin tekemään huumoria herkistä aiheista – kaikki meidän käytetty tavara on joka tapauksessa alun perin suunniteltu välillisesti edistämään äärimmäistä väkivaltaa. Se on silti vaan huumoria. Toinen vaihtoehto olis itkeä ja pelätä kaikkea pahaa, mitä maailmassa on, eikä siitä itkusta tulis loppua.