VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 40-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Tämä sivusto on sekoitus mielipidekirjoituksia ja tietoiskuja yrittäjyydestä. Tätä kautta voit myös ostaa helvetin halpoja ja hyviä markkinoinnin videokursseja, sekä mun asiantuntijapalveluja.

Älä järkkää Facebook-arvontoja

Arvonnat, nuo yksi vittumaisin asia Facebookissa. Mikään ei voisi kiinnostaa vähempää, kuin se, että joku kaveri on klikannut tykkää-nappia jonkun firman arvontapäivitykseen. Tästä ovat kaikki varmasti yhtä mieltä, paitsi tietysti silloin, kun työtehtäväksi tulee jonkun firman Facebook-sivun ylläpitäminen. Yht’äkkiä arvonta kuulostaakin tosi hyvältä idealta!

 class=
Pidän viikon päästä Varustelekassa iltaluennon siitä, miten firmojen tulisi olla somessa. Mun arvontoja käsittelevä osuus esitysmateriaalista on aika selkeä.

Arvonnat ovat houkuttelevia, koska ne tuottavat kivoja lukuja.

On toki ihan Facebookin oma syy, että me olemme fakkiintuneet numeroihin. Facebookissa on monta eri numeroa, jota kytätä – kuinka monta ilmoitusta tällä hetkellä, kuinka monta kaveria/seuraajaa, kuinka monta tykkäystä tai muuta reaktiota, kuinka monta kommenttia, kuinka monta jakoa. Firman Facebookkia pyörittäessä numeroiden tuijottelu on kuitenkin sikäli vaarallista, että niillä on tosi helppo huijata, tai ainakin hämärtää todellisuutta.

Arvonnat tuottavat kiistatta kivoja numeroita, ja sen takia moni somekonsultti – varsinkin sellainen, joka tarjoaa palveluna sun somesi haltuunottoa – suosittelee niitä. Ei vaadi paljoa klikata tykkää-nappia, jos sillä voi voittaa jotain, joten jos kokee, että on tärkeää, että postauksilla on tykkäyksiä, arvonnalla saa tykkäyksiä. Jos taas kokee tärkeäksi, että firman sivulla on paljon seuraajia, arvonnan ehdoksi voi laittaa tavalla tai toisella seuraajamäärän lisääntymisen.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka jollain postauksella olisi miljoona tykkäystä, se ei välttämättä vaikuta millään positiivisella tavalla firman maineeseen tai rahantuottoon.

 class=

On paljon ihmisiä, jotka tykkäävät arvonnoista. Ja sitten on kaikki muut.

Kun koko Suomessa on vain yksi maanlaajuinen lehden etusivu, ja edelleen aika rajattu määrä televisiokanavia, joilla näytetään mainoksia, sitä saattaa ruveta ajattelemaan, että markkinoinnissa tärkeintä on tavoittaa monta ihmistä. Tämä johtuu siitä, että lehden tai telkkarin mainoksessa mainos pitää näyttää koko porukalle, vaikka tarkoitus olisi tavoittaa vain tietty ryhmä. Siis kun vain 26% suomalaisista pystyy saamaan kuukautiset, ja jos on tarkoitus tavoittaa 100 000 potentiaalista pikkuhousunsuoja-asiakasta, täytyy 384 615 ihmisen katsella, kuinka sinistä nestettä kaadetaan omituisiin lappuihin. Facebookin kaltaisessa somessa taas kellään kahdella ihmisellä ei ole 100% samanlaista uutisvirtaa, koska teknologia mahdollistaa kaikille vain sen näyttämisen, mikä kutakin kiinnostaa. Tämän takia somessa ei tarvitse tavoittaa yhtäkään ylimääräistä ihmistä.

Arvonnat ovat sellainen asia, että ihminen joko tykkää niistä, tai sitten ei. Jos ihminen ei halua osallistua arvontaan, toisten osallistuminen sellaiseen on ärsyttävyyteen asti epäkiinnostava asia. Siksi Facebook näyttää arvontajuttuja vain sellaisille, joita arvonnat kiinnostaa. Mä itse näen arvontoja omassa Facebookissa enää silloin, kun joku keski-ikäinen sukulainen viimein liittyy Facebookkiin. Nämä yleensä aloittavat sisällöntuoton osallistumalla pariin arvontaan ja jakamalla pari tyhmää keski-ikäisyyteen liittyvää meemiä, ja Facebook näyttää näitä postauksia vastasaaduille kavereille testatakseen kiinnostaako ketään kyseisen ihmisen päivitykset. Ja ketäänhän ei kiinnosta, joten näin sitten se isotäti pudotetaan pois kaikkien muiden uutisvirrasta paitsi samanikäisten somen vasta-alkajien.

Arvontapäivityksiä ei siis hyvällä syyllä näytetä juuri muille kuin niille, jotka haluavat arvontoihin osallistua. Jos firma tekee paljon arvontapäivityksiä, se kouluttaa Facebookin uskomaan, että firman tärkein asiakasryhmä ovat sellaiset persaukiset, jotka ovat valmiit urhaamaan julkisen uskottavuutensa osallistumalla kaikenmaailman turhan materian epätoivoiseen hapuiluun. Tällöin firman päivitykset näkyvät näille ihmisille, eivätkä kellekään muille. Toki jos nämä ovat firman ydinkohderyhmää, niin siitä vaan, mutta useimmille firmoille eivät. Arvonnoilla tavoitatkin herkästi ihmisiä, jotka ovat ole kiinnostuneet tuotteistasi millään muulla tapaa kuin sillä, että saako siitä Torissa myytynä hyvin rahaa, vai ei.

Facebook rankaisee paskoista arvonnoista.

Arvontojen suurin ongelma tosiaan on, että jos niihin ei itse osallistu, ei niitä ole hauska katsella. Facebookin suurin ongelma taas on, että ihmiset, firmat ja sivustot eivät tuota sinne tarpeeksi mielenkiintoista sisältöä, jotta ihmiset roikkuisivat siellä päivät pitkät. Erityisen iso ongelma ovat firmat, jotka yrittävät arvonnoilla ja muilla ilmaiskeinoilla saada mahdollisimman paljon ilmaista huomiota ihmisten uutisvirrasta. Koska suurin osa tästä on joko tykkäysten, kommenttien ja jakojen väkisin hakemista tai jonkin asian myymistä, ei sellaisen katselu ole kauhean mielenkiintoista. Silloin tekee mieli sulkea puhelin ja mennä ulos kävelylle, ja koska tätä Facebook ei missään nimessä halua, Facebook joutuu jatkuvasti vähentämään sivustojen saamaa näkyvyyttä.

Facebook on ilmoittanut rankaisevansa firmoja, jotka postaavat arvontoja ilman todellista kontekstia. Facebookin ohje aiheesta on muuttunut, mutta alkuperäiset ukaasit löytyvät edelleen Jon Loomerin analyysista aiheesta. Se, mitä todellinen konteksti tarkoittaa, jääköön arvailun varaan, ja toisessa ohjeessa Facebook toki myös kannnustaa vasta-aloittaneita sivuja järjestämään arvontoja, jos ei muuta keksi. Sääntöä voisi koittaa lukea vaikka niin, että perus “tykkää tästä postauksesta tai meidän sivusta, FB ei ole osallisena arvontaan” ei kummempaa kontekstia tarjoa, mutta jos arvonnan ympärille saa rakennettua firmaan sopivan ja kohderyhmää puhuttelevan tarinan, se käy päinsä. Jos ei ole varma, turvallisinta on olla arpomatta, koska ärsyttävää paskaa se on joka tapauksessa.

Huonoja arvontoja järjestävät saavat pysyvän vähennyksen kaikkien postaustensa näkyvyyteen, eli asia kannattaa ottaa vakavasti.

Tämä postaus olisi tosi hyvä, jos se ei olisi arvonta. En usko, arvontoihin osallistuvat ihmiset ovat sellaisia, jotka maksavat 20 euroa pitsasta.

Saman vaivan ja rahan voi käyttää paremminkin

Moni perustelee arvonnan sillä, että se on halpaa mainontaa, mutta sitähän se ei ole. Arvonnan suurin ongelma on, ettei se oikein myy mitään, eikä välttämättä edes paranna firman mainetta. Lisäksi mikään arvonta ei ole ilmainen, sillä arvottavan tuotteen tai palvelun on oltava jonkin arvoinen, jotta arvonta toimii, ja arvonnan kanssa säätämiseen menee väkisinkin pari tuntia työaikaa. Heitetään vaikka lennosta, että työajan todellinen kustannus on 30 euroa tunti, ja aikaa arvonnasta ilmoittamiseen, suorittamiseen ja voittajan kanssa säätämiseen menee kaksi tuntia. Lisäksi arvottava asia on 60 euron arvoinen. Arvonta maksaa siis ainakin 120 euroa. Ylläoleva arvonta kiinnosti 714 ihmistä, minkä lisäksi sen näki arviolta 3000-6000 etupäässä arvonnoista kiinnostunutta ihmistä. Yleensä arvontojen näkyvyydellä ei ole paskan vertaa väliä, mutta tämä oli tosiaan oikeasti hyvin tehty postaus, joten suurin osa postauksen näkijöistä sai selville, että Gabriel 1763 -ravintolassa on uusi lista, ja että lisäksi ravintola on sympaattinen ja huumorintajuinen.

Jos arvonnan sijaan kyseistä postausta olisi levitetty rahalla, olisi se saanut laajemman ja paremmin kohdistetun levikin. Lisäksi se ei olisi ärsyttänyt yhtään ketään – mä ainakin pystyin olemaan viikon verran ostamatta pitsoja Gabrielista, kun vitutti tollaiset arvonnat. (OIkeasti ei, kyse oli vaan siitä, että yritin ostaa pitsaa päivänä, jolloin lafka ei ollut auki.)

Ylläoleva postaus ei ole arvonta, vaan mainos. Tämä mainos onnistuu kertomaan, että Varusteleka on omituinen ja huumorintajuinen firma, ja sieltä saa kaikenlaista kummallista tavaraa. Lisäksi mainos ei pelkästään johda siihen, että ihminen painaa peukalonkuvaa Facebookissa, vaan se saa ihmisen poistumaan Facebookista meidän nettisivuille, jossa on iso vaara ostaa jotain.

Kyseinen mainos oli kohdennettu kaikille suomalaisille yli 18-vuotiaille miehille, joita kiinnostaa anime ja manga. Sen levittämisestä maksettiin 63,09 euroa, ja mulla meni 15 minuuttia aikaa tehdä kyseinen mainos. Se tavoitti 20 591 ihmistä, eli suunnilleen kaikki suomalaiset miehet, joita kiinnostaa pistää pikkuhousut päähän. Se siis tavoitti pienemmällä rahalla ja ajalla hitosti isomman määrän ihmisiä, kuin mitä arvonta yleensä voi tavoittaa, minkä lisäksi porukka oli tarkkaan kohdennettua. Näiden lisäksi mainos toi 1 044 klikkausta meidän verkkokauppaan, sekä 7 ostosta, joiden liikevaihto oli 202,40 euroa.

Jos on joku hauska idea näyttävälle postaukselle, se toimii kaikella todennäköisyydellä hitosti paremmin mainoksena/maksettuna postauksena kuin arvontana. Eikä ärsytä ketään, eikä johda firman näkyvyyden heikentymiseen.

Varustelekalla pyörii tälläkin hetkellä arvonta, joka vaikuttaa ympäri maailmaa ihmisten brändimielikuvaan Varustelekasta ja Suomesta.

Okei, Varustelekakin tekee arvontoja.

Entäs Varustelekan arvonnat? Joo, me tehdään niitä. Kannattaa kuitenkin huomioida, ettei me tehdä “tykkää ja voita” -arvontoja, eikä kehoteta jengiä esim. tykkäämään meidän Facebook-sivuista. Varusteleka tekee kahdenlaisia arvontoja, ja ne ovat sen verran fiksuja, että niistä kannattaa kyllä ottaa mallia. Mikä tärkeintä, meidän arvontoihin osallistumiseen ei riitä, että tykkää jostain Facebook-postauksesta.

  1. Meidän perinteinen juhannusbingo. Kaikki työssä käyväthän tämän jo tuntevat, mutta työttömille ja opiskelijoille tiedoksi: jokaisella suomalaisella työpaikalla järjestetään aina juhannusbingo, joka ei ole bingo, vaan arvonta. Osallistujat veikkaavat hukkuneiden määrää, ja oikein veikanneiden kesken arvontaan palkinto. Varustelekan juhannusbingo ei kehota ihmisiä kommentoimaan Facebook-postausta, vaan menemään linkin kautta meidän verkkokauppaan. Iso osa ihmisistä jää selailemaan verkkokauppaa, ja pieni osa heistä jopa ostaa jotain. Mikä tärkeintä, selailemaan jääneet saavat mainoksia sen perusteella, mitä tuotteita he katsoivat. Arvonnan kiitossivu näyttääkin heti ehdotuksia tuotteista, joita voisi katsella.
  2. Arvonta, jossa käyttäjät luovat materiaalia sosiaaliseen mediaan. Me esimerkiksi kesäisin varastetaan hashtag #tuskalooks Instagramissa, ja palkitaan parhaat, jotka pistävät tuoreen kuvan tägeillä #tuskalooks ja #varusteleka. Ennen vanhaan valittiin eniten tykkäyksiä saanut, mutta kun se yks tyttö meinas joka kerta voittaa varsin vähissä vaatteissa, otettiin käyttöön tuomariraati. Tämän etuna on, että sisältö on yleensä hauska kuva, jossa Varustelekan tuotteet näkyvät jollain tapaa. Tämän tyyppinen osallistuttaminen myös leviää perusarvontaa laajemmalle, koska ketään ei kiinnosta nähdä, että joku on tykännyt jostain arvonnasta, mutta tosi montaa kiinnostaa nähdä lähes paljas pylly #varusteleka-hashtagilla.

Muita hyviä vinkkejä saat, jos tulet luennolle.

Ohhoh, olipas järkevä puheenvuoro Valtterilta! Lisää selkeitä ja suoria neuvoja saat, jos tulet mun luennollle Nyt sinne someen ja äkkiä – sosiaalinen media yrityksille. Seuraavan kerran luento järjestetään Varustelekalla 10.6.2019 kello 17:30. Liput maksavat 50 euroa + alv, opiskelijat ja työttömät 35 euroa sisältäen alv. Jos et pääse luennolle, tsekkaa ainakin esitysmateriaali!