Osa 6: Ensimmäinen vuosi Holvin kanssa takana, ja hyvin meni

Vuosi sitten perustin uuden firman. 15 vuotta Varustelekaa oli hyvin opettanut, minkälainen olen yrittäjänä, ja mitä yrittäjyys pitää sisällään. Yksi tärkeä asia oli se, että nyt kun hoidan lähtökohtaisesti kaiken itse, kaiken pitää tapahtua digitaalisesti, ja kaiken pitää olla mahdollisimman helppoa ja nopeaa, muuten se jää tekemättä. Holvia oli kehuttu jossain, ja kun rupesin tutustumaan siihen tarkemmin, innostuin siitä niin paljon, että päätin saman tien aloittaa kaupallisen yhteistyön heidän kanssaan. Käyn nyt vuoden aikana kerättyjä fiiliksiä läpi.

Sormenjäljellä kirjautuminen on oletus mobiilipankeissakin, mutta tietokoneella ei olla päästy eroon pankin keksimistä käyttäjätunnuksista ja erilaisista tunnuslukuratkaisuista. Paitsi Holvissa.

Minkä takia kaikki ei ole näin helppoa?

Kuten otsikosta voi päätellä, Holvi on toiminut tosi hyvin. Niin hyvin, että vituttaa, ettei henkilökohtainen verkkopankki ole yhtä helppokäyttöinen. Yksinkertainen, mutta ihan hirvittävän vaikuttava asia on kirjautumisen helppous: paitsi, ettei Holvissa ole mitään avainlukulistoja, eipä myöskään tarvitse opetella pankin antamaa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Käyttäjätunnus on oma sähköpostiosoite, salasanan voi keksiä itse, ja kännykässä kaikki toimii sormenjälkitunnistimella. Kuvaavaa on, että mulla itseasiassa viivästyi osakepääomaa varten avattu Danske Bankin tilin sulkeminen monella kuukaudella siksi, etten meinannut millään muistaa ulkoa pankin keksimää käyttäjätunnusta, eikä mulla ollut aikaa mennä pankkiin vaatimaan uutta.

Holvissa on myös tosi yksinkertainen ja selkeä käyttöliittymä, jossa ei ole mitään turhaa, ja se toimii kännykällä ihan yhtä hyvin kuin tietokoneella. Fiilis ja mielikuva tässä on tosi tärkeää, sillä jos tekemistä riittää enemmän kuin tunteja päivässä, kaikki, mikä tuntuu hankalalta tai ärsyttävältä, valuu herkästi sinne ”ei tänään” -listalle, pahimmillaan joka päivä. Holvissa käyttöliittymän sulavuus ja helppous on harvinaisen pitkälle hiottu, ja on sääli, ettei tätä asiaa tili- ja kirjanpito-ohjelmistoissa yleensä oteta vakavasti.

Päädyin lähettämään laskut itse, koska se on niin vaivatonta

Ennen oman firman perustamista laskutin Varustelekan kautta, jolloin lähetin laskutustiedot sähköpostilla johdon assistentille. Uuden sähköpostin kirjoittaminen ja tietojen copypasteilu on yllättävän ison kynnyksen takana, ja laskuttaminen jäi herkästi. Uutta firmaa perustaessa arvelinkin, että mun lienee aiheellista ostaa etänä toimivan assistentin palveluja, ja ulkoistaa laskutus sellaiselle.

Holvin laskutussivusta ei tarvitse montaa kenttää täyttää.

Holvi mainostaa, että laskut voi lähettää jopa kännykällä, ja tämä on mitä totisinta totta. Laskutettavasta ei ensinnäkään tarvitse muuta kuin firman nimen ja verkkolaskuosoitteen/sähköpostiosoitteen. Siis luit oikein, vaikka lomakkeessa on vaikka mitä tietoja, kaikkea ei tarvitse täyttää. Olispa aina näin, copypasteus on siis aika nopeasti tehty. Mun laskuttamistani (ja myyntiä!) nopeuttaa se, että hintani ovat kiinteät ja sisältävät matka- ja muut korvaukset. Laskuttamista helpottaa merkittävästi, kun ei tarvitse google mapsilla ja laskimella laskea kilometrikorvauksia. Olenkin lähetellyt useimmat laskut heti keikan jälkeen kännykällä junassa kotiinpäin, mikä on tälle ADHD-henkilölle tosi poikkeuksellista. Että kerrankin myös tylsät ja mielenkiinnottomat työt tulee tehtyä aikataulussa.

Lomake, jonka näen vain neljä kertaa vuodessa. Joka kerta pitää muistaa erikseen, että nää ei tosiaan kosketa mun firmaa ollenkaan.

Olispa yhteys verottajaan

Yksi ominaisuus, minkä toivon tulevan Holviin, on tietojen lähettäminen verottajalle. Siinä missä laskut ovat lähteneet ajoissa, arvonlisäverojen ilmoitus ja maksaminen ovat mielessäni vittumainen prosessi, vaikkei siihen mene montaa minuuttia aikaa, ja viivästysseuraamuksia on tullut maksettua. Homma sisältää PDF-muotoisen raportin hakemisen Holvista, Omaveroon seikkailun (Onneksi Katso-tunnistusta ei enää tarvita!), tosi pitkän sähköisen lomakkeen läpikäymisen sekä verottajan hiukan epäselvästi ilmoittamien maksutietojen kopioimisen Holviin. Tässä hommassa havaitaan myös toinen havaitsemastani kahdesta puutteesta Holvissa: Holvi ei tue virtuaaliviivakoodia, joten laskujen tiedot pitää kopioida rivi kerrallaan.

Optimitilanteessa Holville kerrotaan, kuinka usein alv maksetaan, ja kauden mentyä ohi etusivulle tulee nappi, jossa lukee ”ilmoita ja maksa arvonlisävero päättyneeltä kaudelta.” Napin painalluksen jälkeen ei tarvitse muuta kuin kännykällä varmentaa maksu, ja sitten täyttä höökiä seuraavaan kauteen. Joku hikipinko normaaliaivoinen ihminen saattaa väittää, ettei veroilmoituksen tekeminen ole hankalaa ja että Omavero on hienosti toteutettu palvelu, mutta mulle kaikenlainen tarpeeton hankaluus on huomattavasti kokoansa isompi este tekemiselle, joka muutenkaan ei ole kivaa tai tuottavaa. Verohallinnolta voikin kysyä, kuinka usein ilmoitukset ovat myöhässä, ja katsoa sitten, että jos työkalua paranneltaisiin ihan vähän vaan, kuinka isolla prosentilla luku parantuisi.

Holvi muistaa onneksi myös vanhaa kunnon desktoppia

Varustelekan kortilla tehdyt ostokset tallentuvat nykyään helpommin, kun meidän siellä käyttämä kirjanpito-ohjelmisto rupesi käyttämään sinänsä hyvää eTaskua. Jostain käsittämättömästä syystä tästä integraatiosta kuitenkin tahallaan poistettiin mahdollisuus laittaa PDF-tiedostoja, ja joka tapauksessa kuitit voi lisätä ainoastaan kännykällä. Koska kuitithan ovat aina siis paperisia, ja kännykkä vaan skannerin korvike?

Holvissa on kaksi isoa etua kuittien tallentamiseen: ensinnäkin Holvi on kevyiden kirjanpito-ominaisuuksien lisäksi tili, joten se saa reaaliaikaisesti tiedon, jos firman kortilla maksetaan jotain. Tästä syystä joka ostoksen jälkeen puhelimeen tulee ilmoitus, että tämmöinekin ostos on tehty, ja jos ilmoitusta painaa, avaa se automaattisesti kameran kuitin valokuvaamiseen. Saattaa jonkun korvaan kuulostaa pieneltä, mutta asialla on tosi iso merkitys kuittien muistamiseen. Tilikytköksestä on sekin aika iso hyöty, ettei kuittien summia tarvitse näpytellä esiin ollenkaan.

Kuittihommat tietokoneella. Aaaahhh.

Sitten on se toinen juttu: on ollut hauska huomata, että nyt kun Holvin myötä siihen on ollut mahdollisuus, olen hoitanut melkein kaikki kuittihommat tietokoneella. Ensinnäkin suurin osa mun ostoksista Valtteri Lindholm Oy:n kortilla on tehty netin kautta, ja se PDF-kuitti on helkkaristi helpompi, nopeampi ja miellyttävämpi laittaa paikalleen tietokoneella. Toisekseen jos olenkin saanut paperikuitin ja valokuvannut sen, se on nimenomaan jäänyt vain valokuvaamisen tasolle, ja mä olen sitten viimeistään ennen arvonlisäveroilmoituksen tekemistä käynyt laittamassa kuittien kirjanpitotilit kuntoon, tietokoneella.

Kortin hukkaus hoitui kivutta, eikä tunnuslukua tarvitse muistaa ulkoa

Kesällä hukkasin mun Holvin Mastercardin. Ei ollut yllättävää, että kortin sai helposti suljettua, mutta yllätys tuli siitä, kuinka helposti uuden kortin tilaaminen kävi – senkus klikkaili menemään, eikä missään kohtaa syyllistetty, eikä (ainakaan silloin) uuden kortin tilaaminen edes maksanut yhtään mitään.

Holvin järkiperäinen suhtautuminen korttihommiin näkyy myös siinä, ettei kortin tunnuslukua oikeastaan tarvitse muistaa. Kuten sanoin, maksan etupäässä netissä, enkä ole kovin montaa kertaa nyt vuoden sisään maksanut kortilla yli 25 euron ostosta kivijalassa. Näin vähällä käytöllä tunnusluku ei millään pysy päässä, mutta ei hätää, koska mä olen joka kerta ehtinyt katsomaan asian Holvin kännykkäapilla. Toisin kuin mun henkilökohtaisissa pankkikorteissa, tunnusluvun tarkastus ensinnäkin löytyy helposti ja nopeasti, ja toisekseen se ei maksa mitään, eikä siinä ole jotain lukumääräistä rajoitusta.

Niin ja sekin, että mun Varustelekan kortissa ei ole edelleenkään lähimaksua, kun taas Holvissa se on automaattisesti, onhan sentään vuosi 2019.

Kirjanpitokustannukset viime vuodelta olivat 253,89 euroa

Kuten mun edellisessä Holvi-artikkelissa ihmettelin, tilitoimistot tarjosivat mulle kirjanpitosoppareita ja Procountoria, joiden vuosikustannukset olivat yli 3000 euron luokkaa, mikä tuntui erityisen absurdilta sekä firman liikevaihtoon, että toiminnan yksinkertaisuuteen nähden. Toki mä olen sen verran kokenut yrittäjä, että henkselit paukkuen koen, että moni kirjanpitoon ja firman talouteen liittyvä asia on mulle sen verran selvä, etten tarvitse neuvontaa kauhean usein, mutta silti, 10% firman liikevaihdosta kirjanpitoon?

Päädyin sitten ratkaisuun, jossa otin kevyeksi kirjanpito-ohjelmaksi Holvin yritystileineen, ja kirjanpidon tuntisopparilla Wannadolta. Holvi toimi sen verran hyvin, että a) yksikään kuitti ei puuttunut kirjanpidosta ja b) en tarvinnut laskutuksen ulkoistusta tai muuta apua. Vuoden lopussa annoin kirjanpitäjälle lukuoikeudet mun Holviin ja Omaveroon, ja sillä saatiin tilinpäätös kuntoon. Tässä ei ole ihmeellistä pelkästään se, että Holvin kirjanpito-ominaisuudet tulivat vähän niinkuin kaupan päälle, kun Holvi maksaa samanverran kuin pankkien yritystilit, vaan hauskinta on se, että ne kirjanpidolliset asiat, mitä Holvi tarjoaa, on tehty paremmalla käyttöliittymäsuunnittelulla, kuin missään muussa ohjelmistossa. Tai siis ainakaan missään muussa mun tietoisuuteen päässeessä ohjelmistossa.

Suosittelen Holvia täydestä sydämestä, siitäkin huolimatta, että saan tästä artikkelista rahaa

Tämä artikkeli on osa kaupallista yhteistyötä, joka ei sinänsä sido mua kehumaan Holvia mitenkään. Tarina menee niin, että kun päätin alkaa pitää blogia yrittämisestä, ja kun löysin Holvin ja innostuin siitä, totesin, etten mä ala ilmaiseksi heidän tuotetta kehumaan. Teinkin sitten diilin, että otan Holvin käyttöön ja kirjoitan siitä kolme artikkelia, joissa saan puhua Holvista ihan mitä huvittaa, ja Holvi maksaa mulle tästä ilosta 2250 euroa plus aa äl vee.

Jos mietit, että sulla olis tsäänssiä tehdä samanlaisia yhteistyöjuttuja, mun ja Holvin sopimus näyttää tältä.

Tämä artikkeli on osa laajempaa kokonaisuutta

Samalla kun perustin Valtteri Lindholm Oy:n, päätin dokumentoida firman perustamisen mahdollisimman yksityiskohtaisesti, jotta jossain olisi selkeä tarina siitä, miten firma perustetaan niin, että tulee hyvä.

Jos tarvitset tilaisuuteesi yrittäjän kertomaan yrittäjätarinaansa, mä teen sellaista keikkaa mielelläni. Voin kertoa tarinaa, tai sitten pureutua tämän artikkelisarjan tapaan yhteen tai useampaan osa-alueeseen firman perustamisessa tai kehittämisessä.

Valtteri Lindholm Oy:n tarinan artikkelit tähän asti:

6 ajatusta aiheesta “Osa 6: Ensimmäinen vuosi Holvin kanssa takana, ja hyvin meni”

  1. Nykyään muuten tukee virtuaaliviivakoodia laskun maksussa ja toinen mikä maksukortin pin koodiin liittyen on hienoa että voit mobiiliapissa helposti asettaa sen pin koodin haluamaksesi. Helpottaa sitä että sen voisi muistaa.

  2. Juhani Suokuokka

    Kiitos perusteellisesta tekstistä! Juuri yrityksen perustaneena olen kääntymässä Holvin käyttäjäksi.

    Ainoa mikä Holvissa häiritsee on se, että sen maksukortti on mallia ”prepaid”. Eikös se tarkoita että sillä kortilla ei voi maksaa mitään kuukausiveloitettavia palveluita, vaan ainoastaan yksittäisiä kertaostoksia?

    Ohjelmistoja, lisenssejä, pilvitallennustiloja, ammattilehtiä ja muita yritykselle tärkeitä hankintoja varten on sitten kuitenkin pakko ottaa ”oikea” kortti kalliilla pankista hankaloittamaan elämää.

    1. Useita vuosia ollut Holvin asiakkaana. Ei se ole prepaid, vaan se on ihan debit kortti (tosin se tunnistuu monessa paikkaa credit korttina). Mutta ajatuksena sama kuin debit, maksut menee läpi kun tilillä vaan katetta. Ja kyllä mä olen sen eri kk palveluihin sitonut. Missään ei ole ollut ongelmaa.

      1. Juhani Suokuokka

        Tarkistin jo asian suoraan Holvin aspasta, ja kortti on nimenomaan prepaid. Toimii kuulemma kuitenkin joissain kk-maksullisissa palveluissa, jos kyseessä ei ole automaattiveloitus, vaan kk-maksut laskutetaan kuukausittain erikseen.

        Ei kuitenkaan mene läpi esim. Googlen, Microsoftin, Netflixin tms. automaattiveloitettavien palveluiden maksuvälineenä. Mikä on tosi harmi, kun muuten aivan ylivertainen palvelu yrittäjälle.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.