Perustin Varustelekan vuonna 2003 tonnilla, jonka olin lainannut kaverilta. Siitä 800 euroa meni ekaan tuote-erään, 200 euroa sen rahtiin ja sen jälkeen firman aloituskassa olikin käytetty. Ei hätää, verkkokaupassa kuluja syntyy vasta, kun on tulojakin. Ensimmäisenä multa tilattiin ALICE-tetsari, ja kun tilauksen sain, oli aika hämmentyä siitä, mihin tämän pakkaisi. Postin myymälöistä sai pakkausmateriaalia aika suolaiseen hintaan, joten ostin ruokakaupasta nipun biojätepusseja, maksoi siihen aikaan varmaan 1,50 euroa. Taiten sovitellen tetsari mahtui juuri ja juuri yhteen biojätepussiin, minkä jälkeen sujautin toisen pussin toisesta suunnasta sulkemaan setin, ja käärin kokonaisuuden aivan totaalisen liioitelluun määrään pakkausteippiä. Teippikoneeseen ei ollut rahaa, joten jos olisin maksanut tuntipalkkaa itselleni, eka tilaus olisi ollut reippaasti tappiolla.
Sen jälkeen alkoi aktiivinen pakkausmateriaalin dyykkaus, mitä rajoitti merkittävästi mun kyvyttömyys olla tekemisissä tuntemattomien ihmisten kanssa. Pystyin ehkä pari kertaa pyytämään lähikaupasta tyhjiä pahvilaatikoita, mutta olin sen verran ujo, etten saanut tästä toistuvaa toimintaa. Pakkauksina käytettiin kaikenmaailman korvikemateriaalia, kunnes jossain vaiheessa otettiin käyttöön muovinen pakkauspussi ja tavallinen bulkkipahvilaatikko. Näillä mentiin pitkään, ja vasta puukkojen yhteydessä tajuttiin, että myös pakkauksia voi kehittää.
Suomalainen puukko on hyvä tuote ja hankala paketoida
Varustelekan Skrama ja Jääkäripuukko ovat olleet ihan liian hyviä tuotteita. Meillä on edelleen ongelmia arvioida, kuinka paljon me niitä myydään, koska ne loppuvat kokoajan kesken. Ehkä tänä vuonna 4500 Skraman ennakkotilaus riittäisi! Puukot ovat erityisen kuumaa kamaa ulkomailla, ja sieltä saadaan tosi paljon tilauksia, jossa asiakas haluaa pelkän veitsen – tai useamman sellaisen. Ja tämä onkin aikamoinen logistinen haaste, sillä tavallinen pahvilaatikko on liian tilava veitselle – se mahtuu heilumaan laatikon sisällä, ja painavana ja kapeana esineenä tulee kyljestä läpi. Yksittäisille veitsitilauksille voi askarrella pahvista ja teipistä oma pakkauksensa, mutta kun puukot myydään loppuun ja niitä pamahtaa taas varastoon, pahimmillaan koko setti myydään seuraavana yönä Amerikkaan. Kun aamulla odottaa 300 puukkotilausta, ei silloin askartelulle paskartelulle ole oikein aikaa. Johtopäätös: kehitellään näille oma pakkauksensa. Tässä vaiheessa me alettiin tykkäämään Boxonista, koska se ei ollut pelkästään firma, josta tilattiin pahvilaatikoita, vaan sieltä tultiin meidän kanssa yhteistyössä kehittelemään ratkaisuja.
Lopputuloksena on jämäkästä aaltopahvista tehty pieni ja pitkänmallinen laatikko, johon menee sisään paperimassasta tehty sovite, jonka valmistaa Ecopulp. Tähän sitten mahtuu yksi tai useampi veitsi, ja kestää takuuvarmasti kuljetuksen. Veitsien yhteydessä huomattiin myös unboxingin merkitys – kun meistä tuli veitsifriikkien tunnistama kansainvälinen brändi, havaittiin, että netistä alkoi löytymään yksi jos toinenkin video, jossa karvaiset kädet avaavat meiltä tullutta pakettia ja miettivät, miten Varusteleka (tai jääkäripuukko!) lausutaan. Meille kustomina tilatut veitsilaatikot siis oli hyvin tärkeä myös brändätä – sekä siksi, että unboxing-videoissa laatikko joka tapauksessa näkyy, mutta myös siksi, että asiakkaalle tulee semmoinen fiilis, että nyt saadaan jotain hienoa ja erikoista.
Kävin neuvomassa Opinsysiä heidän Lukiolaiskannettava-kaupassaan, ja mun mielestä meidän puukkolaatikko olisi erinomainen pohja käytetyn kannettavan tietokoneen lähettämiseksi – kaksi holkkia pitämässä tietokone paikallaan, ja laturi jumiin tietokoneen alle. Aika näyttää, mihin ratkaisuun Opinsys päätyy. Meillä on myös samanlaiset holkit suunniteltu oluen nettikauppaa varten, mutta korkein hallinto-oikeushan sitten kielsi sen projektin.
Varustelekan tilausten käsittely on nopeaa ja tehokasta
Varustelekassa on aina ymmärretty tehokkaiden työtapojen ja työkalujen tärkeys. Alkuvuosina suurin ongelma oli löytää sellainen nettikauppaohjelma, joka olisi sekä asiakkaan puolelta nätti ja toimiva, mutta myös tehokas siinä vaiheessa, kun pitäisi pakata tilauksia. Perusongelma ratkesi viimein Refoxin käyttöönoton myötä, mutta senkin jälkeen tilausten ja tavaran käsittelyn tehostamiseen on käytetty melkoinen määrä aikaa ja rahaa. Nykyisellään tilausten käsittely on todella tehokasta, ja menee seuraavalla tavalla:
- Keräilijän kärryissä on taulutietokone ja yhdeksän muovilaatikkoa, joista jokaiseen kerätään eri tilaus yhdellä rupeamalla. Tilaukset ja hyllypaikat tunnistetaan viivakoodeilla, joita varten keräilijällä on sormiin kiinnitettävä langaton viivakoodilukija. (Kirjeet kerätään 12 metalliseen ammuslaatikkoon, kuten kuvasta näkyy.)
- Kun tietokone kertoo, että kaikki on nyt kerätty valmiiksi, vie keräilijä kärryt esipakkauspisteelle. Esipakkauspisteellä keräilijä etsii jokaiselle tilaukselle sopivan pakkauksen, sulloo tavarat pakkaukseen ja kiinnittää muovilaatikossa olleen viivakooditarran lopulliseen pakkaukseen.
- Pakkaukset siirtyvät liukuhihnalla pakkaajalle.
- Pakkaaja vilauttaa pakkauksessa olevaa viivakoodia työpisteen viivakoodilukijalle, jolloin lämpökirjoittimesta tulee saman tien pakettiosoitekortti, minkä lisäksi järjestelmä merkkaa tilauksen lähetetyksi ja lähettää asiakkaalle sähköpostilla seurantatunnuksen. Pakkaaja sulkee pakkauksen, liimaa osoitekortin kiinni ja laittaa valmiin lähetyksen rullakkoon tai lavahäkkiin.
Tilausten käsittely ei tästä enää hirveästi voi nopeutua tai automatisoitua, ainakaan ilman robottikouria. Yksi asia oli kuitenkin selkeä pullonkaula, johon herättiin hakemaan ratkaisua: kun tilaus oli sen verran iso, ettei se mahtunut paperipussiin, oli tehtaalta litteänä tulevan pahvilaatikon avaaminen ja kokoon teippaaminen sekä aikaa että tilaa vievä välivaihe. Jos jokainen keräilijä jäi kärryineen liukuhihnan eteen teippaamaan pari pahvilaatikkoa kokoon, tukki se pääsyn liukuhihnalle, ja käytännössä tarkoitti sitä, ettei varastoon mahtunut enempää keräilykärryjä, kuin mitä liukuhihnojen edessä oleva tila salli. Tämä ratkaistiin ottamalla erilliseksi tehtäväksi pahvilaatikoiden kokoaminen, jolloin keräilijöiden ei tarvinnut seistä kärryjen kanssa paikallaan yhtään ylimääräistä sekuntia. Tämä viimeistään alleviivasi sitä, ettei pahvilaatikon hinta ole pelkästään se, mitä laatikosta, rahdista ja teipistä maksetaan.
Puukkolaatikon jälkeen oli hyvä miettiä pahvilaatikko uusiksi. Boxon tarjosi automaattilaatikon.
Välivaiheena kokeiltiin laatikkoa, jonka pohjan voi taitella pitäväksi ilman teippiä, ja jossa on oma liimapintansa kiinnitykselle. Tämä säästi teippiä, mutta ei ollut suurensuuri ajan- ja tilansäästö. Lopullisena ratkaisuna tuli yksinkertaisen nerokas automaattilaatikko: laatikot tulevat tehtaalta itselukittuvalla pohjalla, valmiiksi taiteltuina niin, että käyttäjän tehtäväksi jää vain avata laatikko ja työntää pohja lukitukseen. Tällainen pahvilaatikko on niin nopea käyttää, ettei keräilykärryjen purku ruuhkaannu. Se myös vie vähän tilaa – ei pelkästään siksi, että pahvilaatikot ovat siististi litteinä päällekkäin, vaan myös siksi, että tilaa ei tarvitse jättää teippaajalle tai valmiille pahvilaatikoille.
Automaattilaatikon edut Varustelekalle
- Laatikon teippaus vei noin 50 sekuntia aikaa, mikä säästyi nyt kokonaan
- Epäsuora ajan vähennys iso: yksi työtehtävä vähemmän sujuvoitti koko keräilyn ja pakkauksen toimintaa
- Laatikot ja niiden käsittely itsessään vaati vähemmän tilaa
- Ruuhkan vähentyminen vähensi keräily- ja pakkausprosessin tilantarvetta ja mahdollisti useamman samanaikaisen keräilijän
- Vähensi osaltaan teipin kulutusta
Teippiäkään ei muuten tarvitse – suurin osa Varustelekan tilauksista mahtuu joko pakkauspussiin tai automaattilaatikkoon, joissa molemmissa on oma liimapintansa sulkeutuneena. Postin maineesta huolimatta se on Suomen paras logistiikkafirma, joka kohtelee pakkauksia varsin hyvin. Pakkausten oma liimapinta riittää aivan mainiosti kotimaan lähetyksiin. Tällä hetkellä Varusteleka varmistusteippaa ainoastaan ulkomaanlähetykset, jotka joutuvat vaihtamaan kuljetusyksiköitä useammin, ja niissäkin on tarkoitus kokeilla varmistusteipin poisjättöä. Aikaisemmin Varustelekalla meni noin 5 500 teippirullaa vuodesta, joista suurin osa meni laatikoiden kasaan teippaukseen. Nykyään selvitään noin 500 rullalla vuodessa, vaikka lähetysten määrä on melkoisesti kasvanut.
Automaattilaatikon hinnat Boxonilla
Hinnat alv 0% ostettaessa 100kpl erä:
pika10 160*130*70mm 72,00 €/100kpl
pika20 213*153*109mm 92,00 €/100kpl
pika40 310*230*160/81mm 158,00 €/100kpl
pika60 400*260*250mm 245,00 €/100kpl
Hinnat alv 0% ostettaessa lavoittain:
pika10 160*130*70mm 61,00 €/100kpl
pika20 213*153*109mm 78,00 €/100kpl
pika40 310*230*160/81mm 135,00 €/100kpl
pika60 400*260*250mm 210,00 €/100kpl
Hintaa painatuksella kannattaa pyytää Boxonin asiakaspalvelusta 0207 789970 tai info@boxon.fi
Brändäyksellä on merkitystä
Varustelekan paketteja ruvettiin kunnolla brändäämään vasta puukkolaatikoiden yhteydessä. Mä olen itse ollut jääräpäisesti sitä mieltä, että markkinointia ei tehdä, ellei sen tuloksia voida mitata, ja brändätyn laatikon kanssa tulosten mittaaminen on hyvin vaikeaa. Nykyään kuitenkin kannatan brändättyjä laatikoita, koska kaikkein tärkein asiakas on sellainen, joka on kerran suostunut ostamaan. Logiikka tässä on se, että kaikkein vaikeinta on saada ostamaan ihminen, joka ei ole kuullut firmastasi. Seuraavaksi vaikeinta on saada ostamaan ihminen, joka on kuulut firmasta ja ehkä käynyt nettisivuillakin. Kaikkein helpoin saada ostamaan on ihminen, joka on jo kerran ostanut, ja on tyytyväinen kaikkeen tapahtuneeseen. Brändätyllä laatikolla tehdään se viimeinen tilanne – tavaroiden vastaanotto – miellyttäväksi, ja saadaan firman nimi painumaan paremmin mieleen.
Unboxing, eli asiakkaan tekemä kuva tai video sosiaaliseen mediaan ostosten avaamisesta, on kuulemma joidenkin mukaan vähentynyt, mutta se ei missään nimessä tarkoita, että tapa olisi poistumassa, tai että sillä ei olisi merkitystä. Joka ikinen unboxing-video on kotiinpäin, ja silloin on hyvä, että pakkaus on nätti ja firman nimi näkyy. Varustelekassa on tarkoitus käynnistää #unboxingvarusteleka -kampanja, jolla houkutellaan jengiä tekemään unboxing-videoita Instagramiin, palkintona jotain kivaa, todennäköisesti kirjekuoressa lähetettävä kantasikamerkki.
Hyvän pakkauksen ominaisuudet
- Nopea käyttää
- Pitää sisällön ehjänä asiakkaalle
- Näyttää riittävän vähän kuluneelta perille päästessään
- Tuo asiakkaalle positiivisen mielikuvan brändistä
- Kunhan ylläolevat on huomioitu, ei ole muuten yhtään liian kestävä, hieno tai muuten rahaa ja luontoa kuluttava.
- Muovilla on pienemmät hiilidioksidipäästöt, mutta asiakkaat pitävät sitä ympäristöä enemmän kuormittavana. Pakkaus ja sen täyte kannattaa siis olla pahvia/paperia. Onhan siinä se pointti, että jos ja kun pakkausta ei kierrätetä, se ei päädy valtamerien muovilauttaan.
Boxon maksaa mulle rahaa tästä artikkelista
Tämä artikkeli on osa kaupallista yhteistyötä, joka ei sinänsä sido mua kehumaan Boxonia mitenkään. Olen kertonut paljon luennoillani siitä, miten Varustelekan käyttämä automaattilaatikko säästää aikaa ja sähläystä, ja joka kerta multa on pyydetty Boxonin nimeä. Koska ihmisiä selkeästi kiinnostaa, miten pakkaaminen käytännössä tapahtuu, päätin kirjoittaa aiheesta artikkelin, ja koska artikkeli päätyy kehumaan Boxonin tuotetta, totesin, ettei mun kannata varmaan ilmaiseksi heitä mainostaa. Boxonia on kyllä helppo kehua: on ollut meille hyvä yhteistyökumppani, jonka kanssa ollaan tehty kaikenlaista kehitystyötä paitsi tilausten pakkauksissa, myös varaston säilytysratkaisujen jne kanssa.
Läpinäkyvyyden nimissä: tästä voi lukea mun ja Boxonin sopimuksen tämän artikkelin tiimoilta.
Boxonilta pääset ostamaan pakkauksia ottamalla yhteyttä heihin: Boxon.fi 0207 789970 tai info@boxon.fi