VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 40-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Tämä sivusto on sekoitus mielipidekirjoituksia ja tietoiskuja yrittäjyydestä. Tätä kautta voit myös ostaa helvetin halpoja ja hyviä markkinoinnin videokursseja, sekä mun asiantuntijapalveluja.

Mitä sähköautoa ostaessa pitää ottaa huomioon?

Akun koko – 60 kWh riittää

Ihmiset, jotka eivät ole käyttäneet sähköautoa, kuvittelevat tarvitsevansa isomman akun, kuin mikä todellisuudessa riittäisi. Olen nähnyt monen suomalaisen kommentoivan, ettei vaihda sähköautoon ennenkuin sillä pääsee yhdellä latauksella 500 km. On hyvin harvinaista, että kukaan ajaa 500 km pysähtymättä, ja jos ajaa, ilmaston lämpeneminen on sen verran iso juttu, että jokainen psytyy kyllä sitä hillitäkseen pitämään parin kolmen tunnin ajon välein pissa- ja kahvitauon. Itse valitsin hiilijalanjäljen takia pienimmän mahdollisen akun Teslaani, ja se kulkee akku ihan täynnä 250–350 km kelistä ja nopeudesta riippuen, mikä on riittänyt oikein mainiosti myös etelästä Kainuuseen. Joka kerta taukoa pitäessä ihmisillä on kestänyt autoa pidempään.

Teslaa lukuunottamatta autovalmistajat ovat kuitenkin tehneet ihan todella pieniakkuisia autoja, ja nämä ovat jo autona vähän kompromissejä, jos ajaa yhtään pitkää matkaa. Toki jos ajo on aina lyhyttä tai jos perheessä on toinen, pitkään matkaan kykenevä auto, pieniakkuinen auto voi olla oikein mainio, sillä niitä saa käytettynä halvalla. Nyrkkisääntönä voi ajatella, että 60 kWh on hyvä akun koko, ja enempää ei tarvitse, ellei päivittäin tai ainakin viikoittain aja monta sataa kilometriä päivässä.

 class=
Ennen vuotta 2020 valmistetussa Renault Zoessa ei ole pikalatausta. Kuva Wikipedia.

Tiedä mitä teet, jos autossa on huonosti toimiva pikalataus tai sitä ei ole ollenkaan.

Lataus voidaan suorittaa kahdella tapaa: kotona ja “tavallisilla” latureilla otetaan AC-virtaa, jonka auton sisäinen laturi muuttaa akulle sopivaksi DC-virraksi. Auton sisäiset laturit ovat korkeintaan 22 kW ja yleensä paljon pienempiä, pahimmillaan 3,7 kW. Pikalaturit taas antavat suoraan DC-virtaa, jolloin auton oma laturi ohitetaan kokonaan. Teslan Superchargerit, jotka toimivat vain Tesloissa, antavat 150 kW. Muut pikalaturit antavat kahta (2) poikkeusta lukuunottamatta 50 kW, mutta suuritehoisempia tulee varmaankin jo ensi vuonna.

Kaikissa autoissa ei ole mahdollisuutta DC-lataukseen. Tälläisiä ovat esimerkiksi Mercedes-Benz B250E sekä käsittääkseni kaikki Renaultit ennen ensi vuotta. Kun nämä autot ovat samalla vielä aika pieniakkuisia, kannattaa ihan tosi tarkkaan tiedostaa, mitä tekee, jos tällaisen ostaa. Esimerkiksi Renaultin Kangoo ZE-pikkupakettiautolla pääsee vain 100–200 km, jonka jälkeen sitä pitää ladata melkein viisi tuntia, ennenkuin akku on taas täynnä.

Joissakin autoissa ei ole akun jäähdytystä, jolloin pitkäaikainen pikalataus ei onnistu. Koskee lähinnä Nissanin ja VW:n autoja, ja niistäkin vain Nissanin isompiakkuisia versioita, joissa akku on niin iso, että lataus kestää pitkään.