Luentoslaidit: Facebook-markkinointi 1 – Facebookissa mainosten tekemisen perusteet

Mulla on viisi valmista luentoa, jotka käsittelevät verkkokauppaa ja digimarkkinointia. Pidän näitä noin kahden tunnin luentoja välillä Varustelekassa ja Porvoossa, mutta mut voi myös rahalla kutsua jonnekin muualle luennoimaan. Mut kutsuttiin äskettäin Tampereeseen luennoimaan aiheesta, ja näitä Tamperelaisia varten julkaisen nyt luennon esityksen. Voit ostaa mut luennoimaan 1900 eurolla nettikaupan kautta tai ottamalla yhteyttä, tai voit odottaa, että pidän taas kaikille avoimia luentoja, joissa pääsymaksu on 50 euroa. Hinnat ilman alvia.

Hyvän luennoitsijan luento ei ole pelkkää esitysmateriaalin ääneenluku. Näiden kalvojen ei ole sinänsä tarkoitus toimia itsenäisesti, mutta jos et pääse käymään mun luennolla, näistäkin saa paljon hyvää irti.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Esimerkkimainos ja mitä sille kävi

Joka luennolla teen myös yhden tai useamman mainoksen yleisön edessä, jotta päästään ihan käytännön tasolla kiinni siihen, että näin helppo niitä mainoksia oli tehdä. Tampereen keikalla nappasin Lekan etusivun uutuustuotteista aidon Nokian, eli sadetakin paikkasetin.

Mainos kohdennettiin kaikille yli 40-vuotiaille suomalaisille (suurin osa Varustelekan asiakkaista on alle 40 v miehiä) ilman sen kummempia tarkennuksia. Kohdennuksesta ei otettu pois Varustelekan FB-faneja tai Retargeting-yleisöä, joten mainos kilpaili meidän muun mainonnan kanssa nostaen hintoja. Mainos myös todennäköisesti tavoitti aika paljon sellaista jengiä, joka on jo Varustelekan luupissa. Retargeting-yleisön ja fanien poistaminen olisi tehnyt mainonnasta tehokkaampaa prospectingia, koska silloin oltaisiin saatu lähinnä sellaista jengiä, joka ei välttämättä ole ollut missään tekemisissä Varustelekan kanssa.

Tein mainoksesta ensin yhden kiltin version, jonka jälkeen yleisön pyynnöstä tein myös vähän ronskimman.

Facebook piti kiltimpää versiota parempana, joten se allokoi 65 euron budjetista sille 36,81 euroa. 
Mainos tavoitti 6 446 ihmistä, joista 197 klikkasi itsensä nettikauppaan,  eli 2,47% näkijöistä klikkasi, mikä on tosi hyvä tulos. 2 kpl eli noin 1% kävijöistä osti jotain, ja mainos toi liikevaihtoa 82,96 euroa.
Mainos miellytti erityisesti miehiä, ja FB näyttikin sitä noin 4000 miehelle ja 2000 naiselle.

Aika yllättäen rivompi mainos ei toiminut paremmin, mutta kovin kauas se ei jäänyt. FB antoi sille 28,15 euroa.
Näillä rahoilla mainos tavoitti 5 028 ihmistä, joista 152 klikkasi mainosta, siis 2,45%. Näistä 2 osti jotain, tuoden liikevaihtoa yhteensä 117,97 euroa.
Rivot jutut eivät naurattaneet naisia paljoa, mainos näkyi noin 4 000 miehelle ja noin 1 000 naiselle. Kummankin mainoksen yhteensä neljä ostajaa olivat kaikki miehiä.

Kokonaisuutena kampanja siis tavoitti 65 eurolla noin 10 000 ihmistä, joista nettikauppaan asti saatiin 349. Mainos tuotti arvonlisäverollista liikevaihtoa 200,93 euroa, eli noin 45% katteella Varusteleka jäi tästä kampanjasta semmoset 8 euroa voitolle. Sinänsä hyvä saavutus prospecting-mainokselle, jonka ei ole tarkoituskaan tuottaa myyntiä, mutta toisaalta koska retargeting-yleisöä ei oltu poistettu kohdennuksesta, noi myynnit saattoivat tulla porukalta, joka oli jo käynyt meidän sivuilla. Hinta per nettisivun kävijä, 0,19 euroa, on aika lailla linjassa sen kanssa, mitä meidän kokoinen FB-mainonta nykyään maksaa. Yli tuplasti kalliimpaa kuin pari vuotta sitten, mutta silti puolet halvempaa kuin Sanoman minimihinta.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.