VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 40-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Tämä sivusto on sekoitus mielipidekirjoituksia ja tietoiskuja yrittäjyydestä. Tätä kautta voit myös ostaa helvetin halpoja ja hyviä markkinoinnin videokursseja, sekä mun asiantuntijapalveluja.

Varustelekan omistajan tahtotila 2018

Vedettiin taas loppuviikosta Varustelekan strategiapäivät, ja julkaisen tässä nyt niitä varten kirjoitetun omistajan tahtotilan. Tämä kertoo mun haluista Varustelekan suhteen lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä, ja sen pohjana on aina täältäkin löytyvät edeltävät omistajan tahtotilat.

Palataan normaaliin uskomattoman hyvään kasvuun ja voitollisuuteen

2016 ja 2017 me saatiin Varusteleka sille tekemisen tasolle, mitä meidän kokoisella firmalla pitää olla, ja 2018 me muutettiin sellaisiin tiloihin, mitä meidän kokoisella firmalla pitäis olla. Erityisesti 2018 on ollut aikamoista myllyä, ja mun tahtoni on, että vuosi 2019 ei ole. Ensi vuonna on rauhoittumisen ja vakiintumisen vuosi, ja mitään ihan älyttömän isoa – niinkuin muutto, jonkun ison softan käyttöönotto tai muuta vastaavaa – ei tehdä. Keskitytään kasvamaan ja tekemään hyvää tulosta, koska muihin firmoihin verrattuna järjettömän hyvä kasvu ja siinä samalla tuloksellisena pysyminen on meille normitilanne.

Kasvamisen avaimet meillä on käsissämme, ja noudatetaan aikaisempina vuosina tehtyä strategiaa ja ennusteita. Jatkuvasti paremmin yhteen pelaava firma, joka saa jatkuvasti paremman ja kattavamman tuotevalikoiman, ja joka kasvaa jatkuvasti etenkin ulkomailla. Ensi vuonna meidän olis ehkä hyvä ottaa huomioon myös naisasiakkaat kotimaassa.

Ympäristön tuhoamisen vähentäminen

2019 aikana, mielellään alkuvuodesta, me saadaan itsellemme ja julkiseksi epäeettisyysraportti, jossa kerrotaan, kuinka paljon kestämätöntä rasitetta just meidän firma asettaa ympäristölle. Tän raportin tavoite on kaksiosainen: ensinnäkin saada tietää, mitä kohtia painottamalla me saatais kaikkein eniten aikaan ympäristörasituksen vähentämisessä, ja toisekseen kertoa rehellisesti kuluttajille, mitä se kuluttajana oleminen käytännössä tarkoittaa. Se on helppo syyttää Kiinaa maapallon saastuttamisesta, ja sulkea silmänsä siltä, että siitä saastutuksesta iso osa on meidän käyttämien esineiden valmistamista ja kuljettamista.

Haluan, että Varusteleka on edelläkävijä ympäristöasioiden läpinäkyvyydessä ja rehellisyydessä. Me ei missään nimessä edelleenkään tulla sanomaan, että me oltais ympäristöystävällinen firma, koska mistään ystävällisyydestä ei ole kyse, jos me vähän vähemmän tehdään peruuttamatonta vahinkoa muihin verrattuna. Tää pitää myös kertoa kuluttajille, ja sen jälkeen tarjota vaihtoehtoja kestävämpään tekemiseen. Haluan, että me muutetaan meidän asiakkaat kuluttajista käyttäjiksi.

Lyhyen aikavälin tavoite on, että Varusteleka selvittää erityisesti hiilidioksidisyntinsä, vähentää niitä ja sovittelee loput synnit katolisesta kirkosta tutulla tavalla, eli rahalla. Vaihe kaksi on, että me maksetaan päästöhyvityksiä tuplat siitä, mitä tuotetaan, ja kun sinne päästään, katsotaan mihin kynnys nostetaan.

Työntekijät osallisiksi tuotoista

Mä oon jo aikaisemmissa puheissa vihjannut, että haluaisin Varustelekaan palkitsemisohjelman, joka koskee koko henkilökuntaa. Tahtoni on, että sellainen kehitetään nyt, ja että jos vuoden 2019 liikevaihto- ja voittotavoitteet saavutetaan, koko henkilökunta saa tammikuussa 2020 bonuksen. Mitä tää tarkemmin tarkoittaa, selviää kun mietitään asia auki. (Mietinnät saataneen valmiiksi tammikuuhun mennessä.)

Ihmiseettisyysohjelma

Mä olen paljon miettinyt yhteiskuntaetiikkaa viime aikoina, ja mm. mun kannanotot irtisanomislakiin liittyen (Uusi Suomi, Apu sekä ohjeet uuden työntekijän palkkaamiseen) sekä esimerkiksi mun kirjoitus heimoajattelusta avaa mun mielenmaailmaa siitä kiinnostuneille.

Mä haluaisin, että Varusteleka on esimerkin näyttäjä hyvänä työpaikkana. Työpaikka on tosi monella tapaa pienoisyhteiskunta tai perhe, ja yhteiskuntia ja perheitähän on hyviä ja huonoja. Haluan, että Varustelekan perhe on paras mahdollinen paikka. Että me kohdellaan toisiamme hyvin, autetaan toisiamme menestymään, ja että kaikenlaiset ihmiset ovat meille tervetulleita, ja että ihmiset löytävät Varustelekassa ne työtehtävät ja ne työtavat, jotka kullekin parhaiten sopivat.

Varusteleka ei missään nimessä ole mikään täydellinen paikka olla töissä, ja mun näkemyksen mukaan me ollaan vasta parin vuoden aikana alettu kunnolla tajuamaan, miten se voisi olla. Työtä on siis vielä paljon tehtävänä, mutta mä toivon, että me kaikki tehdään yhdessä duunia sen eteen, eikä heitetä hanskoja tiskiin.

On myös tilanteita, jolloin jonkun on aika lähteä Varustelekasta. Mä tahdon, että niissä tilanteissa me autetaan työkaveria onnistumaan ja löytämään uusi työpaikka – mielellään niin, että se Varustelekan osuus CV:ssä on iso tekijä uudelleentyöllistymiselle.

Varusteleka yhteiskunnan parantajana

Tahdon, että Varusteleka jatkaa työtään esimerkin näyttäjänä. Me näytetään, minkälaista on olla hyvien puolella oleva firma. Viedään yhteiskuntaa sellaiseen suuntaan, jossa mahdollisimman monella olisi mahdollisimman hyvä olla. Me näytetään esimerkkiä ja kerrotaan avoimesti ja läpinäkyvästi, miten menestyä, miten kohdella työntekijöitä hyvin ja miten hoitaa yhteiskuntasuhteita – vaikka nyt harjoittelupaikkoja koulussa – hyvin ja reilusti.

Varustelekalla on myös harvinainen mielipidevaikuttajan asema, sillä vaikka me ollaan otettu kantaa sinne sun tänne, me ollaan edelleen firma, jonka samalle mainokselle nauraa sekä uusnatsit, että vasemmistoanarkistit, ja siinä välilläkin jengi tulee aika hyvin Varustelekan kanssa toimeen. Tahdon, että me tehdään osaltamme työtä sen eteen, ettei yhteiskunta jakaudu mielipiteiltään sellaisiin leireihin, joissa toista osapuolta ei kuunnella ollenkaan.

Varustelekan brändin määrittely

Mä olen pitkään vastustanut Varustelekan brändin tarkkaa määrittämistä, koska olen pelännyt, että siitä tulee epäaito tai se menee jotenkin rikki. Alan nyt olemaan sillai aikuinen, että uskon, että jos työn tekee hyvin, ei mikään mene rikki, vaan me voidaan päinvastoin paremmin vetää samaa köyttä. Strategiapäivillä oliskin tarkoitus just lähteä määrittelemään sitä, mikä minkälainen Varusteleka on, ja työtä jatketaan sen jälkeen kanssa, mielellään niin, että kaikki saa sanoa sanottavansa.

Mä toivon Varustelekan olevan kaikille ihmisille henkilökohtainen asia, ja sitä se on ainakin mulle ihan tosi paljon. Mä julkaisin lyhyen videon mun itsetutkiskelusta viime viikolla, ja mä haluan Varustelekan brändiltä ainakin seuraavaa:

Erilaisuus – Varusteleka ei ole samanlainen kuin muut. Ei välttämättä väkisin, asialliset hommat tehdään asiallisesti, mutta lähtökohtaisesti kyseenalaistetaan yleinen tapa toimia, ja tehdään sen mukaisesti.

Laatu ja menestyminen – Menestyminen tuntuu hyvältä. Varusteleka on aina tehnyt kaiken niin hyvin kuin pystyy, ja siitä on tullut melkein kuin vahingossa iso menestys. Nyt menestys on jo useamman vuoden tiedostettu yhdeksi tavoitteeksi. Varusteleka näyttää muille, että näin nää hommat hoidetaan, kun hoidetaan kunnolla.

Eettisyys – Maailma on ainakin mun elämänkokemuksen mukaan sillai rikki, että ihmiset ovat ilkeitä toisilleen. Varusteleka on korjaava voima maailmassa, tehden maailmasta paremman paikan, ja näyttäen muille, että näin hommat hoidetaan hyvien puolulaisten tavalla.

 

Voitto ja kunnia,
Valtteri