VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 38-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Kirjoitan tämän sivuston blogiin kärkkäitä mielipidekirjoituksiani.

Lue, ihastu ja kauhistu.

Työhyvinvointiluento

Kävin huhtikuussa 2018 Savogrowin kutsumana Suonenjoella pääpuhujana Sampo-hankkeen laukaisutilaisuudessa. Sampo-hankkeen tarkoituksena oli parantaa yritysten tuottavuutta mm. työhyvinvoinnin avulla. Koitan irtisanoutua kalvosulkeisista ja pitää puheet puheina, joten en käyttänyt powerpointtia ollenkaan, vaan kirjoitin muutamia kiteytyksiä ihan oikealle fläppitaululle!

Tärkeimpänä pointtina mulla oli, että työ tekijäänsä kiittää, mikäli työntekijän annetaan tehdä työnsä hyvin ja työn vaikutusten annetaan näkyä tekijällekin.

Joissain töissä – vaikka raksalla – työnsä jäljen näkee kirjaimellisesti heti, mutta mitä isommassa firmassa ollaan ja mitä kauemmas firman rahanlähteestä mennään, sitä vaikeampaa saattaa olla käsittää, onko omalla työllä yhtään mitään merkitystä. Esimiesten tehtävänä onkin havainnollistaa jokaiselle työntekijälle, että myös hänen panoksensa on tärkeä. Nykytekniikka mahdollistaa analytiikan näyttämisen kaikille, ja Varustelekassa toimitusjohtaja yhdessä apulaisineen tekee säännöllisesti tiedotteita siitä, miten firmalla menee.

Työympäristön, työkalujen ja työyhteisön pitää myös mahdollistaa jokaisen työntekijän paras työpanos. Jos työtä ei pääse tekemään niin hyvin kuin pystyisi, jos työ on oman osaamisalueen ulkopuolella tai jos työtä ei ehdi saada valmiiksi, töissä ei ole kivaa, eikä tuottavuus ole suurta.

Kun itse työ on palkitsevaa, ei kummempia sirkustemppuja tarvita, ja taukojumpat, tykypäivät, ja muu säätö on pelkkä kiva bonus. Työhyvinvoinnin ongelmiahan ne eivät lähtökohtaisestikaan pysty ratkaisemaan, kun eivät koske itse työn tekemistä.

Myös yrittäjien itsensä kannattaa hoitaa työhyvinvointiaan samoilla tempuilla. Yrittäjällä on se etu, että on oma päätös, tekeekö kaiken itse. Yrittäjien suurin ongelma on liika työn tekeminen. Harva pystyy tekemään joka päivä yli 8 tuntia työtä ja pysyä samalla tehokkaana. Kun työtä on liikaa, aikataulut kaatuvat päälle ja asioita jää tekemättä, mikä vähentää työhyvinvointia merkittävästi.

Loput setistä saa parhaiten selville mun Facebook-päivityksestä aiheesta: