VALTTERI LINDHOLM - YRITTÄJÄ JA HERRASMIES

Olen 40-vuotias yrittäjä ja Varustelekan perustaja. Tämä sivusto on sekoitus mielipidekirjoituksia ja tietoiskuja yrittäjyydestä. Tätä kautta voit myös ostaa helvetin halpoja ja hyviä markkinoinnin videokursseja, sekä mun asiantuntijapalveluja.

Paskalla bisnesidealla ei makseta veroja tai palkkoja

Kävin Kuopiossa luennoimassa, ja yleisöstä kysyttiin, miten olen selvinnyt veroista. Vastasin, että firma tekee voittoa, ja mulla on rahaa maksaa verot. Monia nauratti. Kysymys kertoo paljon suomalaisesta yrittämisestä – tosi usein yrittäjiltä usein kuulee, miten ei ole rahaa maksaa postikuluja, asiakaspalautuskustannuksia, YELiä, arvonlisäveroa tai palkkaa ihmisille, joka tekis ne työt mitä ei ehdi itse tehdä.

Jos tuotteet ei mene kaupaksi tarpeeksi hyvään hintaan tai ollenkaan, syy ei ole maailmassa, vaan niissä tuotteissa. Jos ei pysty selviämään kaikista niistä lukuisista maksuista, mitä yrittämiseen kuuluu, bisnesidea on vaan yksinkertaisesti huono. Silloin kannattaa joko alkaa myymään jotain muuta, tai mennä palkkatöihin.

Jos näin on, päätös on tietysti tosi surullinen – firmahan perustetaan koska yritysidea on omasta mielestä tosi hyvä, ja vaatii työtä myöntää, ettei se olekaan, ainakaan kaupallisesti. Erityisen vaikeaa on, jos myy jotain itselle rakasta – vaikka käsitöitä tai taidetta – tai jos yritysidea perustuu hankkimaansa koulutukseen. Elämä saattais silti helpottua huomattavasti, jos siirtyisi myymään jotain, mistä saa sellaisen hinnan, että yrittäjyys on kannattavaa. Harva yrittäjä on loppujen lopuksi huono työssään, moni vaan yrittää väkisin myydä jotain, mikä ei mene kaupaksi, tai jossa on liikaa kilpailua. Elämä on joskus luopumista.

Joskus kyse on ihan vaan tuotteesta. Markkinointi ei ole vaikeaa – mietit vaan, mikä saisi sut ostamaan tuotteen, ja kerrot sen sitten potentiaalisille asiakkaille. Jos tuote on paska, eikä hyvä edes hinta-laatusuhteeltaan, siitä ei vaan yksinkertaisesti voi tehdä hyvää markkinointia. Silloin taas kerran bisnesidea on huono, ja jotain muuta pitäisi alkaa tekemään. Jos tuote taas on huono, muttei samaan rahaan saa parempaakaan, kannattaa tämä tieto kertoa selkeästi markkinoinnissa, jolloin markkinointi ei ole yhtään vaikeaa.

Jos yritysidea osoittautuu huonoksi, ei se ole häpeä, mikäli vaan osaa tunnistaa ja myöntää tilanteen. Ehkä siksi me käytetään juuri sanaa yrittäjyys – yritetään, toimiiko tää, ja jos ei, vaihdetaan johonkin muuhun. Yrittäjä ammattinimikkeenä on myös aivan loistava sana – yrittäjyys voi määritellä kyllä sun loppuelämän, mutta jokin tietty tutkinto tai työtehtävä saattaa kestää vain muutamia tai muutamia kymmeniä vuosia.